Aloitetaan etnoviritteisellä uutisvertailulla. Hesari kertoi eilen huimia korkoja vähävaraisilta aasialaistaustaisilta naisilta kiskoneesta miehestä ja hänen tuomiostaan Helsingin käräjäoikeudessa. Asiasta uutisoi myös Iltalehti. Lainaus jälkimmäisestä:
Oikeuden mukaan aasialaistaustainen kiskoja teki rikoksen suunnitelmallisesti ja toiminta oli ammattimaista. Kiskonnan uhrit olivat vähävaraisia ja heidän taloudellinen asemansa oli heikko.
Tuossa on yksi sana, jonka Hesari oli pudottanut pois: aasialaistaustainen. Saattaa monesta tuntua merkityksettömältä, mutta kun kyseessä on maan päälehden systemaattinen linja, se on äärimmäisen merkityksellistä. Varsinkin kun kiskonnan uhrien etninen tausta katsottiin kuitenkin aiheelliseksi kertoa.
Hesarin voidaankin epäillä halunneen tietoisesti synnyttää lukijoissa mielikuvan, että Suuri ja Paha Suomalainen Mies se taas kyykytti viattomia ja vähävaraisia ulkomaalaisia.
Tässä on jälleen kerran esimerkki etnopositiivisesta ja vastuullisesta uutisoinnista. Ja jälleen kerran luottamuspisteet Iltalehdelle, jonka uutisjuttu on muutenkin huomattavasti perusteellisempi, enemmän tietoa antava.
* * *
Toinen tapaus: Hesari kulttuuri-uutisoi taannoiseen Muhammed-pilakuvakiistaan liittyvästä lehdistötutkimuksesta Reading the Mohammed Cartoons Controversy, jossa analysoitiin 14 maan sanomalehtien pääkirjoituksia ja kolumneja. Tutkimusryhmää johti Tampereen yliopiston professori Risto Kunelius ja tutkimuksen rahoitus tuli Helsingin Sanomien Säätiöltä. Tämän jälkeen voimmekin laittaa "tutkimuksen" lainausmerkkeihin.
Hesari muuten kertoo vähä vähältä kärjistyneen kriisin tehneen rumaa jälkeä: tavalla tai toisella kuviin liittyneissä mellakoissa arvioidaan kuolleen jopa 130 ihmistä. Tanskassa tapausta kutsuttiin maan pahimmaksi ulkopoliittiseksi kriisiksi toisen maailmansodan jälkeen. Kaikkihan muistamme miten liput ja lähetystöt paloivat ja uhkaukset sinkoilivat Rauhan Uskonnon tehdessä kaikkensa osoittaakseen tanskalaisten sarjakuvien viestin aiheelliseksi. Ja miten suoraselkäisesti Suomen ylin johto seisoi tanskalaisten rinnalla puolustamassa länsimaista sananvapautta...
Tästä kaikesta muuan Jaakko Hämeen-Anttila sanoi, että pilakuvakiistaa ei oikeastaan ollut.
Takaisin Hesariin. Malmön yliopiston professori Peter Hervik, jonka mielestä kriisissä ei ollut lainkaan kyse sananvapaudesta (hän sentään myöntää kriisin olleen olemassa), sanoo:
Kuvien julkaisussa kyse oli siirtolaisvastaisuudesta ja muslimien leimaamisesta, Tanskan sisäpolitiikasta.
Kun satiirin keinoin vihjataan jonkun olevan jonkinlainen ja tämä joku sitten itse tekee kaikkensa (kuten on aina tehnyt!) osoittaakseen olevansa juuri sellainen, niin onko se satiirikon syytä?
Ja mahtaisikohan siihen siirtolaisvastaisuuteenkin olla jotain syytä? Peter Hervikin pitäisi malmöläisena tietää aiheesta jotain, vaikka professori onkin.
Hesari (Saska Snellman) nimittää paria pilakuvaa "ilkeäksi"; erityisesti sitä, jossa profeetan turbaani sojottaa pommina. Toimittajalle ei tainnut tulla mieleen, että sen kuvan piirtämisen syynä voisi olla jotain vielä ilkeämpää? Piirrokset eivät tapa ketään.
Mitä aiemmin mainittuun "tutkimukseen" tulee, niin Putte Wilhemsson lähettää Turun Sanomissa terveisiä Risto Kuneliukselle:
Tuore Journalismikritiikin vuosikirja pähkäilee kohua, joka syntyi vuosi sitten muutamasta profeetta Muhammadia esittävästä tanskalaisesta pilapiirroksesta. Kahdeksan jutun kärkenä on Risto Kuneliuksen arvio kotimaisesta sananvapauskeskustelusta. Siinä tiedotusopin professori olettaa, että kaikkien muslimien uskonnollisia tunteenpurkauksia voi pitää vilpittöminä ja pyyteettöminä, mutta useimpien läntisten poliitikkojen mielipiteitä ja journalistien linjanvetoja kuuluu epäillä salatuista motiiveista tai taloudellisesta laskelmoinnista.
...
Nelikentässä Tampereen yliopiston professori sijoittuu siis itse suunnilleen samaan kohtaan kuin entinen virkaveljensä, joka vaati neuvostovastaisuutta kiellettäväksi lailla, sekä luterilainen piispa, joka haastoi Hannu Salaman jumalanpilkasta oikeuteen.
Näin Kunelius ainakin ylittää perinteiset poliittiset vastakohdat ja tunnistaa Kekkosen ajan äärivasemmistoa ja äärioikeistoa yhdistäneen kauniin ihanteen, sensuurin, joka hätätapauksissa tulee korvata itsesensuurilla.
* * *
Eikä kahta kolmannetta. Hesari on päästänyt vähemmistövaltuutettu Mikko Puumalaisen ääneen, vaatimaan "tiukkasanaisessa kannanotossaan" uudelta hallitukselta "tehokkaita toimia maahanmuuttajien hyväksi".
Puumalainen vaatii mm. "rasismin kitkemistä ja maahanmuuttajien aseman parantamista" sekä "romanien köyhyyskierteen katkaisua". Muistuttaapa hän vielä maahanmuuttajien ratkaisevan työvoimapulankin...
Siis minkä rasismin kitkemistä miten?
Valtuutettu voisi tehdä tutustumiskierroksen Pariisin, Berliinin tai Malmön etnoghettoihin oikeata rasismia katsomaan. Siellä on niin nuivaa nuorisoa, ettei poliisillakaan ole sinne enää menemistä.
Ja miten voidaan enää parantaa sellaisen asemaa, joka otetaan avosylin täysihoitoon kaikkien kukkahattutätien ja -setien lemmikiksi ja syleiltäväksi ja jolle opetetaan rasismikortin käyttö alusta alkaen ja kädestä pitäen ja jolle puuhataan vielä kaikkia palveluita kouluopetuksesta alkaen omalla kielellään ja jolle luvataan käytännössä täysi oikeus harjoittaa omaa "kulttuuriaan" yli Suomen lakien?
Ja mikä ihmeen romanien köyhyyskierre? Jos joku etninen ryhmä ei onnistu ikinä integroitumaan yhteiskuntaamme, vaan päinvastoin haluaa eristäytyä kaikesta siitä mistä sosiaaliturvan pohjana oleva verokertymä rakennetaan, ja näyttää silti menestyvän taloudellisesti valtaväestön omia työttömiä ja köyhiä paremmin, niin kenen pitää katsoa peiliin? Suomalaisen veronmaksajanko?
Ja sitten tuo iänikuinen työvoimapula/maahanmuuttajat -mantra. Koko "työvoimapula" on yksi helvetin orwellilainen stiiknafuulia - jos tällainen luova käsitteiden sekoittaminen tässä sallitaan - jota kaikki vain hokevat kenenkään ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Mitähän jos sittenkin työllistettäisiin sadattuhannet suomalaiset työttömät ensin?
Enemmistövaltuutettua täällä enemmän tarvittaisiin.
4 kommenttia:
Näinhän se menee. Hieno homma, että olit linkittänyt tuon Tiede-lehden artikkelin juttuusi. Luin tuon aikoinaan paperiversiosta välillä nauraen ja välillä kiroillen, ja yritin joku aika sitten löytää juttua googlettamalla ilman menestystä.
Omat naurukohtaukseni ja "miten joku voi olla noin pihalla"-otsaan läpsimiseni liittyivät varsinkin Hämeen-Anttilan mainostamaan Välimeren rannikoiden samanlaisuuteen. Etelä-Euroopassa itse asuneena minulla olisi tuohon jokunenkin sananen sanottavana. Teen sen kenties omassa blogissani joskus paremmalla ajalla. Nyt pitää lähteä lauantai-illan viettoon.
Huolestuneelle:
Tiede-lehden muuttuminen monikultturismin äänitorveksi on häpeällistä. Samassa numerossa (1/07) on nimittäin toinenkin saman suuntainen artikkeli. Siinä käsitellään Eurooppaan tulevia laittomia siirtolaisia (yli 500 000 joka vuosi) ja heidän asemansa surkuttelun ohessa annetaan ymmärtää "tulokkaiden edustavan kaikkea, mitä EU:n talous kaipaa".
Juttu löytyy tuolta:
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=734&vl=2007
(Artikkelin on kirjoittanut Ranskassa asuva, muuttoliikkeiden globalisaatiota tutkiva fil.tri Maaria Ylänkö, joka piti Tieteen päivillä '07 esitelmän aiheesta "Onko Euroopalla oikeasti enää rajoja - laiton siirtolaisuus eurooppalaisena elämänmuotona".)
Artikkeli lukee kuolemantuomion nykyiselle Euroopalle, sellaisena kuin me sen tunnemme, tuosta vaan, sen suuremmin ihmettelemättä. Ikään kuin mitään vaihtoehtoa ei olisi! Tässä näytettä:
"Euroopan johtavien sosiologien, muun muassa ranskalaisen Michel Wieviorkan, mukaan eurooppalainen sosiaalivaltio, joka tähtää siirtolaisten integroimiseen osaksi itseään, on tullut tiensä päähän. EU:ssa elää monimiljoonainen tosiasiallisesti osattomien ja oikeudettomien luokka, joka synnyttää tulevaisuudessa yhä suurempia ja vaikeampia ongelmia.
Ennustus tuntui alkavan toteutua runsas vuosi sitten, kun Ranskassa ja muualla Keski-Euroopassa koettiin ennennäkemättömät siirtolaismellakat, joissa paloi tuhansia autoja."
...
"Itse asiassa laiton siirtolainen jos kuka elää ajan hermolla nykymaailmassa, missä pääomat ja tavarat liikkuvat vapaasti ja etsivät parempia markkinoita. Hän on postmoderni yksilö, joka pystyy muokkaamaan omaa identiteettiään tarpeen mukaan uutta työpaikkaa, tyyliä tai harrastuksia varten. On pantava itsensä totaalisesti likoon. Vai miltä mahtaa tuntua käyttää jonkun toisen henkilöpapereita töitä hakiessa?
Samaan aikaan kun eurooppalainen kantaväestö ikääntyy, ylikouluttautuu ja karsastaa suorittavia työtehtäviä eikä uskalla perustaa yrityksiä tai tehdä lapsia, muualta tulleet luottavat vain itseensä ja ponnistelevat henkensä edestä. Tätä menoa tulevaisuuden Eurooppa voi olla museo, jonka pörssit on vallattu, jonka yritykset on myyty Yhdysvaltoihin ja Kiinaan ja jonka kulttuurirakennuksia asuttavat Euroopan ulkopuolelta tulleet siirtolaiset."
Olisi hienoa jos jaksaisit tosiaan hieman tutkailla noita omien kokemustesi valossa.
Luen satunnaisesti 5 - 7 monikulttuurisuuden ja äärisuvaitsevaisuuden vastustusblogia, joista arvostan erityisesti Jaken blogia ( = Ei monikulttuurisuutta kiitos). Muille en ole oikein lämmennyt, vaikka niissä onkin asiaa. Suomalian sanomia pitää kyllä ryhtyä syynäämään tarkemmin. Blogisi vaikuttaa lupaavalta.
Satuitko lukemaan Hesarin NYT-liitteestä Suomessa asuvasta iranilailaisesta nuoresta lavakoomikosta joka vitsailee estottomasti Muhammedista, terroristeista, Jeesuksesta... mistä tahansa niin että välillä yleisö ei tiedä pitäisikö nauraa vai hävetä. Sananvapaus, juu. Hehe. Pienin varauksin toivotan hänet tervetulleeksi yhteiskuntaamme :)
Ritalle:
Kiitos, että luet ja kommentoit niitä. Kuten Jake uusimmassaan sanoi, sinäkin vaikutat lupaavalta. Olet oikealla tiellä. :)
Moni ei nimittäin tule koskaan ajatelleeksi näitä asioita. Yksi syy on tietysti median valikoiva tiedonvälitys. Toinen, syvemmällä oleva ongelma on, että meidät pienestä pitäen kirjaimellisesti aivopestään monikultturismiin.
Kokonaan toisenlaisen näkökulman saavuttaminen omassa ajattelussa voi olla pitkä prosessi. Sitä voisi äärimmillään verrata jopa syvästä uskosta luopumisen kaltaiseen henkiseen kiirastuleen.
En muuten lue säännöllisesti Nyt-liitettä, koska en ole Pravdan tilaaja. Mutta tuollaisia pyhiä dogmeja huumorin keinoin kyseenalaistavia lavakoomikoita tarvitaan ilman muuta. En usko islamia pystyttävän muuttamaan ulkoapäin. JOS se yleensä on mahdollista, sen on tapahduttava sisältäpäin. Omien joukosta tulevalla kritiikillä on aivan toisenlainen painoarvo.
Islamillahan on omat apostaattinsa. Ns. maltillisten muslimien tulisi kuunnella heitä ja ryhtyä ajattelemaan, minkälaisen ideologian kanssa ovat tekemisissä.
Lähetä kommentti