Ulkomaalaisviha liekeissä Lapualla, otsikoi Maikkari. Uutisessa kerrotaan paikkakunnalle opiskelemaan tulleita venäläisiä maahanmuuttajia kohtaan osoitetun "kasvavan kaunan", "kytevän vihan" ja "yltyvän ryssittelyn" herättämästä "levottomuudesta".
Venäläisiä? Lapualla? Aivan. Pahempien etnisten konfliktien puutteessa saa tämä nyt kelvata osoitukseksi suomalaisten rasistisuudesta ja "ulkomaalaisvihasta".
Lapuan poliisi ottaa asian rauhallisemmin:
-Voihan tässä olla kyse ihan normaalista kinastelusta, joka ei liity tähän ulkomaalaisjuttuun. Mutta tämä asia otetaan kyllä vakavasti ja se otetaan tutkinnassa huomioon, toteaa rikoskomisario Sakari Palomäki Lapuan kihlakunnan poliisilaitokselta.
Ihmisten välillä voi olla jos jonkinlaisia kahnauksia ilman, että riita johtuisi kenenkään kansallisuudesta.
Väkisin tulevat kuitenkin mieleen Kajaanin ja Valkealan taannoiset tapahtumat, joita media hysterisoi viikkotolkulla suomalaisten "rasistisina hyökkäyksinä". Syyttä.
Tapahtumien taustojen selvittyä median kiinnostus lopahti siihen paikkaan.
Jussi Halla-aho käsitteli Kajaani-ilmiötä erittäin perusteellisesti sarjansa Keskustelua meillä ja naapurissa kolmannessa osassa viime syyskuussa.
Lapuan "liekehtivä ulkomaalaisviha" haiskahtaa oudolta senkin vuoksi, että ainakaan vielä tätä kirjoittaessa eivät varsinaiset totuudentorvemme, Hesari ja Yle, ole ollenkaan innostuneet aiheesta.
Ylen uutissivulla on vain muutaman rivin raportti jostain Lapualla kiinni saadusta tuhopolttajasta, eikä Hesari yllättäen ole kiinnostunut tällaisesta herkullisesta rasismijutusta lainkaan. Ei riviäkään!
Iltalehden sivuilla on tuhopoltoista kertova uutinen, mutta siinäkään ei puhuta ulkomaalaisista mitään.
Eli kaiken kaikkiaan hieman kummallinen tilanne. Onko kyseessä Maikkarin ylilyönti, vai onko sillä jotain tietoa jota muilla ei ole?
Toimituksemme seuraa tilannetta.
***LISÄTIETOA (23.4.)***
Kuten moni jo tietääkin, aiheesta oli juttu viikonvaihteen Ilta-Sanomissa. Lehden verkkosivuilta en ole sitä löytänyt, mutta tässä jutun pointti muutamalla sanalla.
Otsikoinnin "Venäläisvainoa? - Rasismi pelottaa Lapuan venäläisopiskelijoita. Kaksi autoa on jo poltettu" lisäksi myös itse teksti tekee lapualaisnuorista "ryssävihaa" uhoavia ja tuhopolttoja järjestelmällisesti tehtailevia peräkylän juntteja, jotka eivät ymmärrä, että venäläispojat ovat tulleet pelastamaan paikkakuntalaisia yrityksiä "hirvittävästä työvoimapulasta".
Jutusta ei puutu enää kuin valkokaapuiset lapuanklaanilaiset metsässä harrastamassa yöllisiä rituaalejaan.
Tekstin mukaan venäläispojat ovat vakuuttuneita, että kyse on nimenomaan rasismista. Lehti siteeraa "ryssävihan" todisteeksi jossain vessan seinällä ollutta kirjoitusta näin:
Niille annetaan kämpät, monet sapuskat koululta, rahaa. Ei oo mikään ihme että Lapuan oma väki kyrpiintyy jo tohon hyysäämiseen.
Eräs paikkakuntalainen "hirvittävästä työvoimapulasta" kärsivä yrittäjä, jonka palkkalistoilla on viisi, jutusta päätellen ammattikoulussa opiskelevaa venäläistä nuortamiestä, kertoo onnellisena ja kiitollisena näiden tulevan joka päivä koulun jälkeen ja tekevän vielä viikonloppujakin.
IS ei kysy yrittäjältä, minkälaisella palkalla ammattikoululaispojat tekevät hänelle töitä kaiket illat ja viikonloput.
Lehden mukaan pojat nimenomaan ovat yrityksessä töissä ja yrittäjä vielä kehuu näitä työntekijöitään "maasta taivaaseen", kuinka he haluavat "tehdä töitä, opiskella ja maksaa veroja".
Tätähän se työvoimapula nykyään tahtoo olla. Mutta missä se tämän tarinan rasismi oli, jota IS:n keskustelussa niin kovasti yritetään suomalaisista kitkeä? Ja miten nämä sanat "rasismi" ja "työvoimapula" tuntuvatkin esiintyvän niin usein toistensa yhteydessä?
*
Tällaisia pikaisia johtopäätöksiä tuli mieleen. Mutta saattaahan olla, että olen täysin väärässä tuossa venäläiskoululaisten työsuhde- ja palkkaus-kysymyksessä. JOS pojat siis saavat alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja JOS työsuhteissa noudatetaan muutenkin suomalaista työlainsäädäntöä, niin sitten ei voi kuin pyytää lapualaisyrittäjiltä anteeksi aiheettomia epäilyjäni ja ihmetellä yhdessä heidän kanssaan, miksi suomalaisille ei työ kelpaa.
***VIELÄ UUTTA (27.4.)***
Tulihan se sieltä - Hesarin juttu Venäläiset opiskelijat pelkäävät Lapualla.
Venäläispojat ovat Härmänmaan ammatti-istituutissa työssä oppimassa.
Koulussa sujuu sutjakkaasti, instituutin koulutusalajohtaja Kalevi Kataja vakuuttaa. "Ahkeria, osaavia nuoria ovat. Lapualla joka kolmas perhe saa toimeentulonsa metalliteollisuudesta. Ellei alalle saada osaavaa väkeä, toiminta kutistuu."
Työelämästä kantautuu venäläisnuorista pelkkää kiitosta.
No varmasti kuuluu. Ammattikoululaisten "työssä oppiminen" iltaisin ja viikonloppuisin ei kuulosta normaalilta koulunkäynniltä eikä palkkatyöltä, vaikka eräs yrittäjä ahkeria "työntekijöitään" maasta taivaaseen Ilta-Sanomissa ylistikin.
Kyllä varmasti on tällaisesta työvoimasta pulaa laajemminkin. Ja tuo "osaaminen" sitten. Suomalaiset eivät vaan osaa?
Mistä niitä venäläisnuoria muuten onkin osannut tulla niin paljon juuri Lapualle työssäoppimaan? Heitä on jutun mukaan sata, joten luultavasti monen muunkin kuin metallialan "hirvittävään työvoimapulaan" on tulossa helpotusta. Ketähän tässä syrjitään?
5 kommenttia:
"Normaalia kinasteluako" kun ihmiset polttavat toistensa autoja (?) Ehkä normaalia Irakissa.
Se mitä olen tähänastiseen ikään mennessä pannut merkille on että "kinastelut" lähtevät usein "nuo eivät ole meikäläisiä" -pohjalta. Lapsina se saattoi olla jotain "te ette saa tulla meidän pihaan" -tyyppistä valikointia. Aikuisina se saa erilaisia muotoja. Katsotaan karsaasti Tapparan kannattajia, kommunisteja, naapurikuntalaisia, jehovantodistajia, venäläisiä... Ihmiseen on valmiiksi ohjelmoitu vieraanpelkoa. Se on terveellistä pelkoa, jonka tarkoitus on käsittääkseni suojata ja varoittaa meitä, mutta siinä vaiheessa kun pelko ilmenee vihana, ollaan karmeissa tilanteissa.
Ilman muuta rotuvihan leimahtamisvaara on siellä missä on ennakkoluuloja, pelkoa, ulkomaalaisia, kielimuuria, lynkkausmentaliteettia. Juuri tuo on minun mielestäni isoimpia monikulttuurisuuden vaaroja ja haittapuolia.
Haluaisin todella mielelläni elää kansainvälisessä ilmapiirissä, sellaisessa missä vallitsee yhteistyö, rakentava ilmapiiri, kulttuurinvaihto, sopusointu. Itse asiassa sellaisessa jo elänkin omassa ystäväpiirissäni ja työssäni. Olen tänään menossa iranilaisten ystävieni kanssa bahaiuskovaisten juhlaan heidän vierainaan. Sinne tulee suomalaisia ja iranilaisia sekä muutamia muunmaalaisia, esim. saksalainen ja amerikkalainen. Aikuisia ja lapsia. Minut päästetään joukkoon vaikka en ole bahai, enkä muukaan uskovainen. Yksi iranilaisista ystävistäni täyttää tänään 67 tai 68. Olen harjoitellut sanomaan persiaksi hyvää syntymäpäivää :) Se on lopputavuja painottaen:
TÄVÄLLOD ET MOBARÄK !
Kivaa lauantaita sinulle. päätoimittaja :)
Ritalle:
(muokkasin aiempaa kommenttiani parin mahdollisesti väärin käsitettävän kohdan vuoksi, tässä päivitetty versio)
Päätoimittaja sanoi...
Rita:
"Normaalia kinasteluako" kun ihmiset polttavat toistensa autoja (?) Ehkä normaalia Irakissa.
Hyvä huomio, mutta tulkitsen poliisin tarkoittaneen jotain sen suuntaista, että tässä-ei-ole-välttämättä-ihan-pakko-yrittää-nähdä-rasistisia-motiiveja.
Autojen polttelun voisi kyllä jättää niille, jotka siitä muuallakin eniten kiksejä tuntuvat saavan. Niille, jotka huutavat samalla intifadaa tehdessään esimerkiksi Pariisista uutta Palestiinaa.
"Ilman muuta rotuvihan leimahtamisvaara on siellä missä on ennakkoluuloja, pelkoa, ulkomaalaisia, kielimuuria, lynkkausmentaliteettia. Juuri tuo on minun mielestäni isoimpia monikulttuurisuuden vaaroja ja haittapuolia."
Olisiko meidän pienen pieni näkemysero juuri tässä: sinä näet monikulttuurisuuden haittapuolena ennakkoluuloista johtuvan rotuvihan leimahtamisvaaran, itse monikulttuurisuuden ollessa jos ei aina ehkä niin ihanaa tai usein edes luonnollistakaan, niin kuitenkin vähintään väistämätöntä? (Muistathan Reinon analyysin aiheen tiimoilta.)
Minä taas näen koko monikulttuurisuuden mahdottomana, siinä muodossa kuin sitä muualla Euroopassa on toteutettu, ja jota samaa rikastumiskehitystä selkeästi höpötetään täälläkin.
Lisäksi huomauttaisin, että mahdolliset kantaväestön osoittamat ennakkoluulot näyttäisivät enimmäkseen olevan seuraus syntyneistä ongelmista, eivät niiden ongelmien syy.
Vai miten sinä selität ruotsalaisen kantaväestön ennakkoluulojen aiheuttamaksi sen, että Malmön Rosengårdissa (ziisus mikä nimi tuolla ruotsalaisten monikulttuurilaboratoriolla, varsinainen ruusutarha!) vallan järjestäytyneeltä yhteiskunnalta kaapannut "nuoriso" ei päästä paloautoja sammuttamaan itse sytyttämiään tulipaloja ja yhteiskuntajärjestystä valvoa yrittävä poliisikin on menettämässä otteensa lopullisesti.
Kenen ennakkoluuloista ja rotuvihasta johtuu, että Malmöstä on hyvää vauhtia tulossa järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle eristäytynyt kalifaatti?
"Kivaa lauantaita sinulle. päätoimittaja :)"
Samoin sinulle. Kerrohan kaikesta huolimatta päivänsankarille terveisiä ja onnittelut myös toimituksemme puolesta:
TÄVÄLLOD ET MOBARÄK ! :)
21. huhtikuuta 2007 14:27
P.S.
Miten sanotaan "minä en antaudu"? :)
(Mikä aikaisempi kommentti? En nähnyt sitä)
En usko että meillä on näkemysero - tai luulen että emme puhuneet ihan samasta asiasta. Taisin tulla pohtineeksi ihmisluontoa laajemmin psykologian vinkkelistä, enkä yhtä spesifisesti kuin sinä uutisten valossa. (Sorry, olisi ehkä kannattanut pysyä asiassa.) Arvelen että tämä kehittyisi "oliko muna ennen kanaa -kiistaksi, jos siitä kirjoittelisimme lisää joten jääköön :)
Ne Malmön tapahtumat olivat jotain aivan hirveää. Ruotsin kouluista on jo vuosia kuulunut uutisia jotka harmittavat minua monella tavalla, koululaisten ja opettajien puolesta. Kunpa Suomen kouluissa ei alkaisi tapahtua samaa.
En osaa "minä en antaudu" persiaksi, mutta senhän voi ilmentää body languagella tarvittaessa :)
Juhlassa oli eilen KIVAA ja sain monta uutta ystävää.
Tämä voi hauskuttaa sinua:
Hyvää joulua on persiaksi KRISMÄS ET MOBARÄK.
"Psykologian vinkkelistä" tuli mieleen, että et ole tainnut vielä pureutua omissa kirjoituksissasi "suvaitsevaisuuden" psykologiaan?
Eli jos artikkelitoiveen saa esittää, niin voisit hiukan ruotia, mistä siinä oikein on kysymys.
Mistä se nöyristely kumpuaa, joka näkee "rasismia" ja "syrjintää" vain yhteen suuntaan? Miksi meidän pitää yhtäkkiä sallia ja hyväksyä monilta osin tapojemme ja eräiltä osin jopa lakiemme vastainen vieras kulttuuri? Mikä panee valtionjohtomme polvilleen täysin arvoillemme vieraan uskonnollisen "suuttumuksen" ja uhkailun edessä? Mistä aineksista on rakennettu se hysteerinen rasismifobinen ilmapiiri, joka panee ihmiset häpeämään omaa kulttuuriaan ja perinteitään, alistumaan hyväksikäytettäväksi, nöyrästi kumarrellen avaamaan ovensa ja jääkaappinsa ja peräytymään itse nurkkaan nyökyttelemään, toiset hammasta purren ja toiset moraalisen sädekehänsä kanssa kilpaa onnesta säteillen?
Milloin monikultturismista tuli uskonto? Ja miksi?
Miksi "maassa maan tavalla" on kauhistus vain täällä, ei silloin jos itse matkustamme kaukomaille?
Tässä muutama äkkiä mieleen tullut kysymys. Kai niitä saisi tehtyä loputtomasti jos ehtisi ja viitsisi. Eikä noita tarvitse ihan kirjaimelliseti ottaa, mutta ymmärrät varmaan pointin? Olisi kiva lukea näkemyksiäsi, jos ehdit joskus paneutua asiaan tältä kannalta.
"En osaa "minä en antaudu" persiaksi, mutta senhän voi ilmentää body languagella tarvittaessa :)"
Entä jos jonkun body language -sanakirja ei kerta kaikkiaan tunne mitään "en antaudu" -juttuja...
"Tämä voi hauskuttaa sinua:
Hyvää joulua on persiaksi KRISMÄS ET MOBARÄK."
Krismäs? Outoa. Tai siis tuttua. Näyttävät muuten tunkevan tuota mobaräkkiä joka paikkaan. Eikös erään epyktiläisen valtionpäämiehen nimi ole vähän saman suuntainen Mubarak? Varmaan hyvää tarkoittava mies on se.
Suvaitsevaisuudesta ja nöyristelystä voisin periaatteessa kirjoittaa psykologisessa blogissani Arkiterapeutti Kops. Tajuan hyvin mitä tarkoitat. Joillakin ei näytä olevan mitään suhteellisuudentajua. Jos antaa päältään kävellä, aina löytyy niitä jotka kävelevät.
Aikapulaa tosin on tällä hetkellä sekä hiukan "estoja" kirjoittaa räjähdysherkistä asioista, koska kirjoitan omalla nimellä ja identiteetillä, blogejani lukee osa opiskelijoitani eli asiakkaitani, joskus muutama lapsikaverini jne. En voi yhtä vapaasti kirjoittaa kuin nimerkillä kirjoittava bloggari tai tavallinen yksityishenkilö. Minun on pakko sensuroida itseäni enemmän kuin anonyymien.
"Entä jos jonkun body language -sanakirja ei kerta kaikkiaan tunne mitään "en antaudu" -juttuja..."
Hehe, ei minunkaan body language-sanakirjani tunne moista, ei myöskään "olkaa hyvät ja kävelkää päältäni olen kynnysmatto"
KRISMÄS on lainasana persian kielessä. Luulisin että MOBARÄK merkitsee onnittelut. Joku epyktiläinen taisi tosiaan olla Mubarak. Ehkä se sana on arabiaa. Persian kielessä on paljon arabialaisia lainasanoja. Itse persia on tavattoman kaunista, mutta arabiaan en ole mieltynyt. Ne ovat hyvin erilaiset kielet.
Lähetä kommentti