sunnuntai 19. elokuuta 2007

Suomalia priorisoi




YLE uutisoi, että sotaveteraanien kuntoutukseen suunnitellut määrärahat uhkaavat loppua. Pahin tilanne on Helsingissä, missä veteraaneille ei ole kesäkuun jälkeen pystytty tarjoamaan kuntoutusta lainkaan.

Tämä kertoo samaa kuin tuhannet muutkin, esimerkiksi kuntasektorin ja terveydenhuollon kurjistumisesta kertovat uutiset, joihin olemme päivittäin tottuneet - rahakirstun pohja paistaa.

Onneksi rahaa sentään riittää vielä johonkin. Tässä tiukassa tilanteessa priorisointi onkin äärimmäisen tärkeää, täytyyhän asioilla tärkeysjärjestys olla!

Kuka on koskaan kuullut uutisia, että Uuden Uljaan Monikulttuurisen Suomen väkisinrakentamisella olisi taloudellisia vaikeuksia?

Että maahanmuutto- ja kotouttamisbyrokratiaan ikinä millään tavalla kytköksissä olevan, tulevaisuudessa yhä kasvavan hyysärijoukon moraalisäteilyltä olisi milloinkaan ollut määrärahat loppu?

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jossain vanhassa Talouselämässä oli juttu kehitysavusta. Jos hyysärit nostaisivat kehitysavun 0,7 %:iin niin se oli jotakuinkin se summa joka kuluu vuosittain asumistuen maksuun.

Ihan vaan vinkkinä sinne Mordorin linnaan jos mietitte uusia leikkauksia.

Mikko Ellilä kirjoitti...

Kirjoittelin noin vuosi sitten laajahkon postauksen juuri tästä samasta ilmiöstä, että maahanmuuttajien hyysäämiseen käytetyt määrärahat ovat tietysti pois suomalaisten hyvinvointipalveluista, esim. julkisesta terveydenhoidosta, koulutuksesta, eläkkeistä, lastentarhoista jne.

http://mikkoellila.thinkertothinker.com/?p=63

Suomessa asuvista 110 000 ulkomaalaisesta vain 36 700 on työssäkäyviä; nämä 36 700 työssäkäyvää eivät taatusti maksa tarpeeksi veroja loppujen 73 300 ulkomaalaisen elättämiseksi. Ulkomaalaiset siis kokonaisuutena aiheuttavat nettokustannuksia suomalaisille veronmaksajille.

(Tässä puhutaan nimenomaan ulkomaalaisista eli Suomessa asuvista ulkomaiden kansalaisista. Suomen kansalaisuuden ottaneet maahanmuuttajat eivät ole mukana näissä luvuissa. Maahanmuuttajia on yhteensä yli 150 000 eli n. 3% väestöstä; noin joka kolmas maahanmuuttaja on Suomen kansalainen, kaksi kolmasosaa on vielä ulkomaiden kansalaisia. Työttömät Suomen kansalaisuuden saaneet maahanmuuttajat nostavat suomalaisten tilastollista työttömyysastetta, joten todellisuudessa ero työttömyysasteessa syntyperäisten suomalaisten ja maahanmuuttajien välillä on hieman suurempi kuin Suomen kansalaisten ja Suomessa asuvien ulkomaalaisten välillä.)

36 700 työssäkäyvän ulkomaalaisen maksamat verot eivät riitä loppujen 73 300 ulkomaalaisen työttömyyskorvauksien, asumistukien, toimeentulotukien, eläkkeiden, lapsilisien, lastentarhojen, koulujen ja julkisen terveydenhoidon kustantamiseen. Osa ulkomaalaisten aiheuttamasta kustannustaakasta jää siis nettomääräisesti suomalaisten veronmaksajien kannettavaksi.

Myös työssäkäyvistä ulkomaalaisista osa aiheuttaa nettomääräisiä kustannuksia suomalaisille veronmaksajille.

Ensinnäkin myös työssäkäyvät käyttävät esim. julkista terveydenhoitoa ja usein esim. koulutuspalveluja opiskellessaan työn ohella. Useimpien työssäkäyvien osalta nämä menot ovat pienempiä kuin heidän maksamansa verot, mutta eivät kaikkien osalta.

Toiseksi, monet ulkomaalaiset ovat töissä julkisella sektorilla, jossa heidän palkkansa tulee lähes yksinomaan veronmaksajien rahoista. (Esim. terveydenhoidossa perittävät palvelumaksut kattavat vain murto-osan julkisen terveydenhoidon kustannuksista.)

Kolmanneksi, monet näennäisesti “yksityisellä” sektorilla töissä olevat ulkomaalaiset saavat tukiaisia veronmaksajien rahoista. Ulkomaalaisten perustamat yritykset (kebab-pizzeriat, etniset kaupat jne.) saavat starttirahaa ja muita yritystukia. Monet ulkomaalaiset työskentelevät “kansalaisjärjestöissä”, joiden rahoitus tulee lähes sataprosenttisesti julkiselta sektorilta. Tällaisia järjestöjä ovat esim. Kepa, Caisa, 6degrees-lehti jne. Jos joku Suomessa asuva ulkomaalainen työskentelee Suomen Pakolaisavun kehitysapuprojektissa swahilin kielen tulkkina tai Ihmisoikeusliiton “rasismin vastaisessa kampanjassa” aivopesemässä suomalaisia suhtautumaan myönteisesti sukupuolielimiin kohdistuviin puukotuksiin (eli ns. ympärileikkauksiin) osana afrikkalaista kulttuuria, tällainen täysin turhaa ja yhteiskunnallisen ilmapiirin kannalta jopa haitallista työtä tekevä, sataprosenttisesti veronmaksajien kukkarosta palkkansa saava ihminen ei ole mikään veronmaksaja.

Summa summarum:

1.) Suomessa asuvista 110 000 ulkomaalaisesta vain 36 700 eli vain kolmasosa koko ulkomaalaispopulaatiosta on työssäkäyviä,

2.) kaikki työssäkäyvätkään eivät ole nettoveronmaksajia, eikä kukaan työelämän ulkopuolella olevista Suomessa asuvista ulkomaalaisista ole nettoveronmaksaja, (teoriassa työelämän ulkopuolella oleva ihminen voisi olla rikas eläkeläinen, jonka pääomatuloistaan maksamat verot voisivat olla suurempia kuin hänen saamansa eläkkeen, terveydenhoidon, vanhainkotipaikan ym. palveluiden aiheuttamat kustannukset veronmaksajille; käytännössä kukaan maahanmuuttaja ei kuulu tähän kategoriaan)

3.) vain pieni murto-osa, ehkä kymmenesosa, ulkomaalaisista on nettoveronmaksajia,

4.) ulkomaalaisten maksamat verot eivät riitä ulkomaalaisten käyttämien julkisten palveluiden kustantamiseen, joten ulkomaalaispopulaatio kokonaisuutena aiheuttaa nettomääräisiä kustannuksia suomalaisille veronmaksajille.

Teoria eläkepommin purkamisesta maahanmuuton lisäämisellä on siis väärä.

Eläkkeiden maksamiseen tarvitaan verotuloja. Maahanmuuttajat eivät nettomääräisesti tuota Suomen julkiselle sektorille verotuloja, vaan aiheuttavat nettomääräisesti lisää kustannuksia suomalaisille veronmaksajille. Maahanmuuttajat eivät siis pysty rahoittamaan suomalaisten eläkkeitä, vaan maahanmuuttajat kuluttavat suomalaisten veronmaksajien rahoja. Maahanmuuton vuoksi Suomella on entistä vähemmän varaa maksaa eläkkeitä.

Maahanmuuttajat kilpailevat eläkeläisten kanssa samoista verovaroista. Mitä enemmän Suomeen tulee maahanmuuttajia, sitä vähemmän verovaroja riittää eläkkeisiin. Maahanmuutto ei siis auta purkamaan eläkepommia, vaan pahentaa sitä.

Suomen väestön ikääntymisellä ei siis voi perustella maahanmuuton sallimista.

Väestön ikääntyminen ja sen aiheuttama eläkepommi ei toimi argumenttina maahanmuuton puolesta, vaan sitä vastaan. Mitä vähemmän meillä on maahanmuuttajia elätettävänä, sitä enemmän meillä riittää rahaa eläkkeisiin.

Päätoimittaja kirjoitti...

sozaburo:

"Ihan vaan vinkkinä sinne Mordorin linnaan jos mietitte uusia leikkauksia."

Eivät viisaat vallanpitäjämme toki sellaista oman kansansa pään menoksi. Muistan nähneeni jollain keskustelupalstalla erään suvaitsevaistoa edustaneen palsta-älykön kommentoivan tähän samalla kukkarolla -argumenttiin, että "rahaa kyllä on".

Joku totesi siihen että "Vihervasemmistolainen talouspolitiikka pähkinänkuoressa".

Ellilä:

Hyvä kun muistutit tuosta, olin jo unohtanut. Miten olisi uudelleenjulkaisu päivitetyillä faktoilla? Siis jos uudempia lukemia on jo saatavilla?

Dr. Doctor kirjoitti...

Luotettavan lähteen (vaimoni)mukaan, eli juttuvinkki.

YLEn pää uutislähetyksessä 20.08.2007 oli mielenkiintoinen juttu eläkeiän nostamisesta Norjassa.
(On tietysti ihan tervettä että ihminen saa työskennellä niinkauan kuin huvittaa, ilman että siitä rangaistaan.)

Mielenkiintoiseksi jutun teki (Norjan SAKn)LO edustajan kommentti asiaan. Ylen kääntäjä unohti kääntää sen vahingossa ; )

"Siirtolaisuudesta ei ole ratkaisuksi työvoimapulaan, ja siitä seuraa monenlaisia muita ongelmia."

Ettei todellisuus olisi niin että kantaväestön eläkeikää halutaan nostaa, jotta kasvaville siirtolaisarmejoille saataisiin varmasti taattua kaikki yhteiskunnan palvelut....