sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Johanna Maula, meet Barbra Streisand




Pidän merkkinä suomalaisten sanomalehtien journalistisen tason heikkoudesta, että Perussuomalaiset rp:n vaalikampanjansuunnitteluristeilyn uutisointi on keskittynyt laivan baarissa huumorinumerona esitettyyn hottentottilauluun.

En itse olisi viitsinyt kommentoida moista triviaalia juttua, mutta nyt kulttuurikeskus Caisan johtaja Johanna Maula on nostanut asian uudestaan esille, omaan hysteeriseen tyyliinsä:


Caisadirektör fördömer Virtanens utspel
Publicerad: 21/03 13:23 ›uppdaterad: 21/03 13:23

Dumt och smaklöst, anser Johanna Maula om Pertti ”Veltto” Virtanens hottentottsjungande.

Johanna Maula som är direktör för Helsingfors kulturcentrum Caisa anser att ordet hottentott är rent förolämpande. Enligt Virtanen är det en hjältesång.

– Ordet hottentott har alltid varit förnedrande, ett skällsord. Jag vet inte om man kan förbjuda sånger men Virtanen borde ha mer vett i skallen. Fast han vill väl bara få publicitet inför valet, säger Maula.

Miksi sitten annoit hänelle lisää julkisuutta nostamalla asian uudelleen esille sanomalehdissä?

Ilmaisu "en tiedä, voidaanko lauluja kieltää" jättää sensuurimahdollisuuden avoimeksi.

Johanna Maulan mielestä kansanedustaja Pertti Virtasella "pitäisi olla enemmän järkeä päässä"; tämähän tarkoittaa tietysti sitä, että Johanna Maulan mielestä laulua ei olisi pitänyt esittää.

Maulan mielestä laulun esittäminen oli "tyhmää ja mautonta". Maailmassa on miljoonia lauluja, joiden esittäminen on minun mielestäni tyhmää ja mautonta. Minä en silti anna sanomalehdille lausuntoja, joissa kehotan ihmisiä olemaan esittämättä ko. lauluja. Johanna Maula sen sijaan nimenomaan tekee näin.

Koska Johanna Maula on Helsingin kaupungin kulttuurikeskus Caisan johtaja, hänen lausuntonsa ovat viranomaislausuntoja.

Kun viranomaistaho kehottaa ihmisiä olemaan laulamatta jotain laulua, kyseessä on sensuuri.

On jälleen tullut aika nostaa esille käsite Streisand-efekti:

Streisandin ilmiöllä (engl. Streisand effect) tarkoitetaan tapauksia, joissa yritykset sensuroida, vaientaa tai poistaa internetissä julkaistua tietoa – esimerkiksi valokuvia, videoita tai tekstiä – johtavatkin tiedon saaman julkisuuden räjähdysmäiseen kasvuun. Ilmiön on nimennyt Techdirt-blogin ylläpitäjä Mike Masnick laulaja-näyttelijä Barbra Streisandin mukaan: Vuonna 2003 Streisand haastoi oikeuteen valokuvaaja Kenneth Adelmanin, joka osana Kalifornian rannikon eroosiota kartoittavaa valokuvausprojektiaan oli julkaissut verkkosivullaan ilmakuvan Streisandin rantatalosta Malibussa. Oikeus hylkäsi Streisandin vaatimukset ja tapauksen saama runsas julkisuus keräsi Adelmanin sivuille hänen oman arvionsa mukaan yli miljoona ylimääräistä kävijää ja ilmakuvaa julkaistiin sanomalehdissä ympäri maailman. Ennen oikeusjuttua talon olivat ilmakuvista havainneet vain harvat.[1]

Jo vuonna 1993 John Gilmore kuvasi vastaavaa ilmiötä seuraavasti: "Verkko tulkitsee sensuurin vaurioksi ja uudelleenreitittää sen ympäri."[2]






Johanna Maula yrittää sensuroida hottentottilaulua. Kyseessä on triviaali lastenlaulu, joka ei olisi kiinnostanut aikuisia ihmisiä ilman Johanna Maulan ym. totalitaristien sensurointiyrityksiä. Kuitenkin nyt katson olevani pakotettu julkaisemaan laulun sanat ja lauluun liittyvää taustatietoa sensuurin vastustamiseksi:

Asui kerran Afrikassa Chickadua-joella
pikkupoika Huua Kotti, musta kuin pesty noella.
Ei ollut puettu Kallen tavoin,
kulki melkein paljain navoin.
Siten kulki Huua Kotti,
hän oli oikea hottentotti.

Naapurina kuningas asui bambumajassansa
sekä kuninkaan rouva ja tytär - ynnä koko kansa.
Kuninkaan varpaassa oli känsä, sekä rengas nenässänsä.
Hän oli paksu kuin kaskelotti -
mutta oli hauska hottentotti.

Metsän peitossa kylä oli aivan joen rannassa,
usein nähtiin norsulauma ja leijonan jälkiä sannassa.
Metsään ei siis mennyt kukaan,
ellei ottanut keihästä mukaan.
Aina sen myöskin Huua otti,
hän oli kunnon hottentotti.

Kerran yöllä kylä nukkui, kuului kumma kahina.
Heräsi nyt Huua heti: Mikä on tuo rahina?
Silloin Huua oivalsi:
Nyt on jotain hullusti!
Tiesi myöskin Huua Kotti:
Ei se voi olla hottentotti

Ei leijonaksi myöskään voinut Huua sitä luulla,
Papu-heimon kuiskaukset tännekin voi kuulla.
Tekeillä on ryöstöretki,
kohta hyökkäyksen hetki.
Meistä tehty on jo motti,
nukkuu joka hottentotti.

Hän hiipi ulos kuulostellen käsi korvan takana
ja ryömii sitten rummuille, oli kalpea kuin lakana.
Hän otti rummun suurimman
ja kaikki kuuli kuminan.
Rummutti niin Huua Kotti:
Ylös joka hottentotti!

Rosvojoukko rynnistää jo kylää kohti tuolta,
valmiina on hottentotit, enää ei nyt huolta.
Hyökätessään rosvot näki:
Hereillä on kylän väki.
Kohta jalat alleen otti,
nauroi pikku hottentotti!

Riemastui nyt kuningaskin, ynnä koko kansa.
Kokki kaatoi kaakaota heille pannustansa.
Alkoivat he tanssia,
kuningas myös mukana.
Aamuun asti kesti hotti,
niin sitä tanssii hottentotti!

Näin kuningas hän lausui: "Huuan teen mä prinssikseni.
Saat omaksesi jalkapallon, sekä tyttäreni
ja koko loppuikäsi
sä kuninkaan oot kaveri."
Punastui jo Huua Kotti.
vaikka oli musta hottentotti.



Samma på svenska Hbl:n ja Astrid Thorsin kiusaksi:

Hottentottvisan

Långt ner i mörka Afrika
vid floden Chikahdoa/
där bodde det en negergrabb
som hette HoaHoa/
Och han gick inte klädd som vi
nej, kläder struntade han i/
Men detta gjorde inte nåt
för han var en äkta hottentott/

Han bodde i en negerkral
för det gör hottentotter/
Där bodde också kungen själv
och kungens fru och dotter/
Han var en tjock och munter man
och ring i näsan hade han/
Det tyckte han var riktigt flott
för han var en äkta hottentott

Och byn den låg vid flodens strand
med skog på alla kanter/
Och lejon strök i skogen kring
och vilda elefanter/
När Hoa gick i skogen ut
så tog han alltid med sitt spjut/
För passa sig för stort och smått
det måste en äkta hottentott/

En kväll när alla låg och sov
det hördes nåt som prassla/
Och Hoa vakna plötsligt opp,
det tissla och det tassla/
Och Hoa som var mycket klok
begrep att nånting var på tok/
Och snart så hade han förstått
att detta var ingen hottentott/

Det var inga lejonsteg
det kunde Hoa höra/
Det är nog Babo-stammens folk,
vad har de här att göra?/
På rövarstråt är dem förstås
och tänker överfalla oss/
Då är det kanske lika gott
att väcka varenda hottentott/

Så smög han ut och lyssnade
med handen bakom öra/
Sen kröp han fram till trummorna
och nu ska ni få höra/
Den största trumman tog han sen
och började att slå på den/
Det bullrade som skarpa skott
och ut kom varenda hottentott/

När rövarna kom stormande
då var det ingen fara/
För hottentotterna stod
med spjut och bågar klara/
När rövarna fick detta se
de ville inte vara med/
De vände och fick väldigt brått
tack vare en liten hottentott/

Och kungen han var väldigt glad
och det var allesamman/
Och kocken bjöd på mjölkchoklad
och allt var fröjd och gamman/
Sen blev det dans till ljusnan dag
till kungens stora välbehag/
Han dansa både swing och hopp
för det gör en äkta hottentott/

Och kungen sa: Jag Hoa gör
till prins bland hottentotter/
Och du ska få en kokosboll
och dessutom min dotter/
Bland alla mina svarta män
ska du få bli min bäste vän/
Och följa mig i tort och vått
för du är en äkta hottentott!



Hottentottilaulu videolla suomeksi.

Metapedia:

Hottentotter

Folkgrupp i södra Afrika.

Hottentotterna var en folkgrupp som vandrat från nordöstra Afrika ända ned till Sydafrika, dit de kom för ca 700 år sedan. Förmodligen tog det hundratals år för dem att komma dit. De bodde ofta nära kusten för att deras boskap skulle få bättre tillgång till bete.

De stötte på Bushmän, som de jagade bort från sina marker. När Hottentotterna kom till Kap-området fortsatte de att leva såsom de alltid gjort. De kände till hur man gjorde keramik och de var utrustade med pilbågar, klubbor och spjut. De jagade endast för att få mat, men åt även insekter och växter.

Trots att hottentotterna ofta bodde nära havet lärde de sig aldrig att bygga båtar eller simma. De var väldigt sociala och umgicks alltid i stora grupper. Att äta ensam var en synd och att dela med sig av mat till sina närmaste var självklart.

De bodde i små enkla runda hyddor, med ungefär hundra personer i varje by. De olika stammarna slogs ofta med varandra, men bråken ledde sällan till dödsfall, oftare till boskapsstöld. Däremot krigade de ofta mot Bushmännen, som de ansåg vara lägre stående, och dödade dem så snart de fick tillfälle.

Hottentotternas kultur var mer avancerad än Bushmännens. De var lite längre än dem och deras språk påminde om de som talades i Nordafrika.

Själva kallade de sig för ”Khoi-khoi” vilket betyder ungefär ”manliga män”. Ordet hottentott användes tidigt om folkgruppen av holländska kolonialister och syftade på deras speciella stammande språk.

När en hottentott dog begravdes han ofta sittande upprätt.

Som folk är hottentotterna i sort sett borta. Stora grupper dog av sjukdomar efter att de vita kommit till Sydafrika. Många av dem beblandade sig med andra raser och ingick senare i den grupp som i Sydafrika kallades ”färgade” (coloureds) och var blandningar av olika folkgrupper.

Margaretha Kjellberg skrev barnsången ”Hottentottvisan”.



Johanna Maula, meet Barbra Streisand.

Muuten olen sitä mieltä, että sensuuribyrokraatit tekevät vain itsensä naurettaviksi käyttäytymällä noin hysteerisesti. Entinen vähemmistövaltuutettu, nykyinen apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen tuli yleiseksi naurunaiheeksi vastustamalla Fazerin lakupekkaa ja Brunbergin neekerinsuukkoja:

Suvaitsevaisuutta nyky-Suomessa?

Posted on: November 09 2006 @ 11:08 PM
By: Clint Eastwood

http://www.uusimaa.fi/arkisto/uutinen.php?id=2952

Kuluttajavirasto ja vähemmistövaltuutettu ovat puuttuneet porvoolaisen Brunberg-makeistehtaan ykköstuotteen Suukko-makeisrasian kansikuvaan, jossa esiintyy kaksi tanssivaa tummaihoista hahmoa, mies ja nainen. Viranomaiset pitävät kuvaa sopimattomana ja haluavat kieltää sen käytön.


Ei jumalauta. Onko toi joku ongelma?





Posted on: November 10 2006 @ 12:06 AM
By: *censored*n Jeesus

Kyllä.

Nykyään neekeri ei ole enää neekeri, eikä eskimo ole eskimo.

Vaadin Eskimo-jäätelön nimen muuttamista välittömästi!





Posted on: November 10 2006 @ 06:58 AM
By: leinoti

Ilmeisesti sopiva kuva olisi sellainen, jossa toisiaan pussailevat: valkoinen, musta, keltainen, punainen jne väriset henkilöt ja joista osa on homoja, alaikäisiä tai vanhoja. Lisäksi mukaan pitäisi varmaankin mahduttaa eri kulttuurien edustajia: romanit, lappalaiset, saaristolaiset jne.

Pahoittelen jos joku vähemmistöryhmittymä jäi mainitsematta.

Joku tolkku tossa vähemmistöjenpuolustamisasiassakin voisi olla tarpeen. Mutta pitäähän kallispalkkaisen virkamiehen näyttää että hänen tehtävänsä on tarpeellinen, kun löytää näinkin pahoja vähemmistön oikeuksien loukkauksia Suomesta.






Posted on: November 10 2006 @ 07:10 AM
By: Darth Vader

Vaadin Valkovenäläinen-viinapaukun nimen muuttamista, koska se loukkaa valkovenäläisiä, saaristolaisleivän nimityksen kieltämistä, koska se loukkaa saaristolaisia, Koulunäkki-näkkileivän nimen muttamista, koska siinä yhdistyvät koulu ja ehkäisyvälineet, Juomunäkki-kondomin nimen muuttamista, siksi ettei se sotkeennu näkkileipään, lisäksi vaadin ehdottomasti kaikista Valion jäätelöpakkauksista pingviinin poistamista, koska se aiheuttaa pingviineille seksuaalisia traumoja.

Lisäksi Koskenkorva-viinan nimi pitää muuttaa, koska se loukkaa pientä eteläpohjalaista kuntaa.

Lisäksi kaikki mainokset, joissa esiintyy ihmisiä, pitää kieltää, koska mainoksissa saattaa esiintyä kulmakarvoja ja korvarenkaita.

Ei perkele, jos tuolla perusteella saa jonkun asian liikkeelle, ei kellään ole mitään mahdollisuuksia viranomaisia vastaan.

Toivotan onnea Brunbergille taistelussa idioottimaista viranomaistoimintaa vastaan.



Tuollaisesta pelleilystä maksetaan byrokraateille palkkaa veronmaksajien kukkarosta!!!

Johanna Maula tullaan muistamaan hysteerisenä hottentottilaulun vastustajana samalla tavalla kuin Mikko Puumalainen muistetaan hysteerisenä Fazerin lakritsin ja Brunbergin neekerinpusujen vastustajana.



1 kommentti:

Petri Kaivanto kirjoitti...

Kulttuurikeskus Caisa on suomalaisen moku-uskonnon Vatikaani. Maula kumppaneineen edustaa kardinaaleihin verrattavaa erehtymättömyyttä.