keskiviikko 27. kesäkuuta 2007

Pappi, rasismi ja suvaitsevaisuus

Pastori Kari Mansikka kirjoittaa Kotimaa-lehdessä rasismista. Pari poimintaa:

Juhannuksen alla näin neljän maahanmuuttajalapsen heittelevän kivillä sorsaa, joka on jo pitkään asunut kotimme lähellä olevassa lammessa.

Huomautin lapsia asiasta ja yllätyin lasten reaktiosta. Taloyhtiömme asukkaat ovat aina ajoittain huomauttaneet lapsia lintujen heittämisestä kivillä. Suomalaiset lapset ottavat ohjeesta vaarin ja luimistelevat pois paikalta. Maahanmuuttajalapset alkoivat kovalla äänellä haukkua minua ja pyysivät todistamaan, että sorsa kuuluu minulle. Sain muutaman aivan uuden nimityksen itselleni. Häkellyin hieman tilanteessa ja jäin hiljaa odottamaan, että tilanne lammella rauhoittuu.

Tilanteen rauhoittumista odotellessani oivalsin kuinka helposti rasismi voi syttyä ihmisessä.

...

Kiinalaiset antoivat paljon anteeksi kun ulkomaalainen puhui kiinaa tai opetteli maan ihmisten tavoille. Taiwanilaisten luona opin, että erilaisuus ja sen hyväksyminen on suuri rikkaus. Erilaisuuden hyväksyminen vaatii aina molemmanpuolista joustamista.



Kysymyksiä:

1) On siis hyväksyttävää huomauttaa suomalaisia sorsankivittäjiä, mutta maahanmuuttaja-kivittäjien kyseessä ollen huomauttaja syyllistyy rasismiin?

2) Tarkoittaako tämä kääntäen sitä, että jos pastori olisi ehtinyt kontrolloida ja hillitä "itsessään syttynyttä rasismia", hän ei olisi mennyt huomauttamaan kivittäjiä, vaan olisi kiltisti, hurskasta ja suvaitsevaista rakkautta tuntien katsellut tapahtumaa sivusta tai painanut nöyrästi päänsä, niinkuin hän lopulta joutuikin tekemään.

3) Tämäkö on se "erilaisuuden hyväksymisen suuri rikkaus"?

4) Missä oli sen erilaisuuden hyväksymisen "molemmanpuoleinen joustaminen"? Miten viatonta luontokappaletta kivittäneet maahanmuuttajalapset osoittivat joustavuuttaan? Niinkö, että sen sijaan että olisivat "luimistelleet pois paikalta" pelkurimaisten suomalaislasten tavoin, he olivat uteliaan kiinnostuneita josko pastori mahdollisesti omistaa sorsan ja innostuivat rohkeaa välittömyyttä osoittaen antamaan hänelle aivan uusia nimityksiäkin?

5) Miten vertaus kiinalaisten suvaitsevaisuudesta niitä ulkomaalaisia kohtaan, jotka opettelivat maan tavoille liittyy tarinaan pastorin omasta nöyrästä alistumisesta niiden edessä, jotka eivät osoittaneet mitään halua oppia?

6) Noudattaako pastorin ksenomaaninen "erilaisuuden rikkauden" edessä ryömiminen jotain kirkon uutta dogmia? Viittaan tähän.

Ei varmaan tarvitse jatkaa, keksikää itse lisää.

7 kommenttia:

Sisu Sapeli kirjoitti...

Tähänkö ollaan tulossa (=tultu): mitä tahansa saa kivittää (tappaa ja raiskata) jos kykenee todistamaan sen omaksensa?
Siis jos kivitän neekeriä ja joku tulee kieltämään, täytyy kieltelijän todistaa omistavansa ko. neekeri; silloin vasta minun täytyy lopettaa kivittäminen ja siirtää läsnäoloni muualle?

Rannanjärvi kirjoitti...

Hyviä kysymyksiä. Hämmästelin itsekin tuota sorsankivittämisjuttua, tai oikeammin kirjoittajan omituista ajatuksenjuoksua asian tiimoilta. Sinun kannattaisi ehkä laittaa tämän bloggauksesi linkki sinne jutun kommentti-osioon?

Päätoimittaja kirjoitti...

Jouduin korjaamaan linkkiä pastorin kirjoitukseen. Se näytti johtavan jollekin sivulle, jonka lukemiseen minulla "ei ole oikeutta". Liekö tuo toiminut alunperinkään?

Sapeli:

"Tähänkö ollaan tulossa (=tultu): mitä tahansa saa kivittää (tappaa ja raiskata) jos kykenee todistamaan sen omaksensa?"

Tähän on tultu. Paitsi että se on toisinpäin, eli voidakseen estää sinua esimerkiksi nappaamasta irrallaan kulkevaa paljasta lihanpalaa jonkun muun on kyettävä todistamaan se omakseen :)

" ...lopettaa kivittäminen ja siirtää läsnäoloni muualle"

Pelkurimaista luimistelua! :)

Rannanjärvi:

Enpä taida ryhtyä rekisteröitymään tuonne. Jos joku jolla jo on luku- ja kirjoitusoikeus siellä näkee hyväksi informoida pastoria näistä kysymyksistäni, niin olen toki kiitollinen.

Nimimerkki "Nuppu" muuten oli jo laittanut sinne asiallisen palautteen, johon pastori sitten liirumlaaruili vastauksensa edestakaisin soutaen ja huopaen. Sorsapoikuekin oli muuttunut monikosta yksikköön.

Rannanjärvi kirjoitti...

"Jouduin korjaamaan linkkiä pastorin kirjoitukseen. Se näytti johtavan jollekin sivulle, jonka lukemiseen minulla "ei ole oikeutta". Liekö tuo toiminut alunperinkään?"

Juu, ei päässyt alkuperäisestä linkistä eilen Mansikan kirjoitusta lueskelemaan, mutta olin tutustunut ko. kirjoitukseen jo aiemmin toisaalla.

"Nupun" palaute oli tosiaan ihan paikallaan.

Kertoja kirjoitti...

"Tähänkö ollaan tulossa (=tultu)"

Niin. Tämä on kuitenkin vain välietappi. Kuvittele mihin ollaan menossa. Kuvittele. Kuvittele sitä "monikulttuuri-ihanuutta", sillä tämä on vain välietappi.

Anonyymi kirjoitti...

Mun käsitys papin rasististen tunteiden heräämisestä tuli juuri siitä, että hän tunsi ärtymystä ja vihaa näitä röyhkeitä lapsia kohtaan. Jos hän olisi ollut tavallinen typerä taulapääihminen hän olisi tämän jälkeen vihannut kaikkia erilaisia ihmisiä, koska "ne on aina ilkeitä ja nimittelevät pahasti". Ihminen, joak ei tunne omaa arvoaan tulee helposti rasistiksi, hän näkee uhkaa ja ilkeyttä joka paikassa. Se on hyvin inhimillistä.

benst kirjoitti...

Mä olen myös samaa mieltä kuin äskeinen. Ei se pastorin tarkoittama rasismi ollut sitä, että hän huomautti maahanmuuttajalapsille kivienheittelystä, vaan minusta hän huomasi kuinka helposti voisi alkaa vihata maahanmuuttajia tuollaisen yhden tapauksen takia..