tiistai 16. syyskuuta 2008

Satu Hassi vaatii mainosten sensurointia

TS:

EU:n päätös tasa-arvon edistämisestä mainonnassa voi uhata sananvapautta

Euroopan parlamentin tuore päätös tasa-arvon edistämiseksi mainonnassa ja markkinoinnissa voi uhata sananvapautta.

Parlamentti hyväksyi selvin luvuin syksyn ensimmäisessä täysistunnossaan ruotsalaisen EU-edustajan Eva-Britt Svenssonin oma-aloitemietinnön, joka käsittelee naisten ja miesten tasa-arvoon vaikuttavaa markkinointia ja mainontaa.

Pyrkimyksenä on päästä eroon tietyistä stereotypioista. Päätös koskee syrjiviä tai halventavia mainossanomia, jotka perustuvat sukupuoleen tai sukupuolistereotyyppien mihin tahansa muotoon.



Tämä stereotypioiden kriminalisointi johtaa tietysti myös siihen, että etniset ja rodulliset stereotypiat kielletään.

Samat punavihreät feministit, jotka haluavat kieltää sukupuolistereotypiat, haluavat tietysti kieltää myös etniset ja rodulliset stereotypiat.

Tällöin esimerkiksi Venäjän-matkoja myyvä matkatoimisto ei voisi laittaa tv-mainokseen ripaskaa tanssivia kasakoita.


Mietintöä vastaan äänestänyt Piia-Noora Kauppi (kok) pitää hyvin ongelmallisena,
jos sananvapautta aletaan rajoittaa tasa-arvoperustein.

- Tasa-arvo on tietysti kannatettava asia ja tärkeä periaate, mutta en näe tällaisen mietinnön tuovan asiaan mitään lisäarvoa. EU:lla on jo tarpeeksi välineitä tasa-arvon edistämiseksi, Kauppi perustelee.

Päätöstä puolustava Satu Hassi (vihr) puolestaan katsoo, että mainonnalle asetettavat säännöt ja sananvapaus ovat eri kaksi eri asiaa, vaikkakin mediasisällöissä mainonnan ja toimituksellisen aineiston raja onkin tänä päivänä entistä häilyvämpi.


Satu Hassi on siis seinähullu. Satu Hassin mielestä sensuuri ei ole sensuuria, jos se kohdistuu mainoksiin.



Hassin mukaan päätöksessä on kysymys parlamentin kannanotosta, jolla komissiota pyydetään miettimään erilaisia toimia tasa-arvon edistämiseksi mainonnassa.

Hänen mielestään tiedotusvälineiden välittämä visuaalinen kuvasto ihanteellisesta kehosta voi vaikuttaa haitallisesti etenkin teini-ikäisten minäkuvaan sekä syömishäiriöihin kuten anoreksiaan ja bulimiaan taipuvaisten henkilöiden itsetuntoon.


Onpas perverssiä löpinää. Satu Hassin mielestä siis esimerkiksi naistenvaatteita tai kosmetiikkaa ei saisi mainostaa lainkaan, koska lihavat ja rumat tytöt voivat kokea itsensä lihaviksi ja rumiksi nähdessään tv-mainoksissa hoikkia ja kauniita naisia.

Kuka tahansa voi koska tahansa loukkaantua mistä tahansa, joten Satu Hassin logiikan mukaan mikä tahansa mainos tai mikä tahansa sanomalehti, tv-ohjelma tai internetsivusto voitaisiin milloin tahansa kieltää jotakuta loukkaavana.



Kauppi muistuttaa, että EU-parlamentti ja komissio ovat aiemminkin yrittäneet sensuroida mediaa ja rajoittaa sananvapautta tasa-arvoon vedoten siinä kuitenkaan toistaiseksi onnistumatta.

- Vapaa media on paras tae sille, että vallalla on monipuolinen ilmasto, jossa on sijaa kaikenlaisille näkemyksille. Vapaa media kantaa kyllä vastuun ja huolehtii jo oman intressinsäkin takia siitä, että media on monipuolinen eikä anna yksipuolista kuvaa, Kauppi muotoilee.

On hyvä, että Piia-Noora Kauppi kannattaa sananvapautta. Hän on kuitenkin väärässä olettaessaan, että eurooppalaiset tiedotusvälineet eivät nykyisin antaisi asioista liian yksipuolista kuvaa. Nykyäänhän valtamediassa vallitsee lähes totaalinen sensuuri maahanmuuton ja monikulttuurisuuden aiheuttamien ongelmien suhteen.


Kauppi harmittelee, että hyväksytyn mietinnön seurauksia ei ole riittävän pitkälle mietitty.

- Tällainen säätely voisi johtaa esimerkiksi siihen, että lentoyhtiön mainoksessa bisnesluokan matkustajina pitäisi olla tasaisesti kaiken rotuisia ihmisiä. Naisia ja miehiä pitäisi myös olla yhtä monta, ettei anneta sellaista kuvaa, että vain miehet matkustavat bisnesluokassa, Kauppi kärjistää.

Tämä ei ole edes mikään kärjistys, vaan väistämätön seuraus tuollaisesta hysteerisestä sensuurista. Suomessa ja muissa Euroopan maissa sekä USA:ssa on jo nyt ruvettu poliittisen korrektiuden nimissä tunkemaan kiintiöneekereitä yms. kulttuurinrikastuttajia kaikkiin tv-ohjelmiin ja mainoksiin. Olen esimerkiksi nähnyt MTV3-kanavan oman mainoksen, jossa neekerit pelaavat jalkapalloa Suomenlinnassa. Tällaista mainosta ei olisi tehty, jos Suomessa ei olisi vallalla uskonnonomainen monikulttuurisuusideologia.

Hassin mukaan stereotypiat on syytä kuitenkin kitkeä mainoksista etenkin silloin kun niillä toistetaan pinttyneitä ja epätasa-arvoisia käsityksiä.

- Yksikin kodinkonefirma antaa mainoksissaan ymmärtää, että vain nainen käyttää pesukonetta tai valmistaa ruokaa, Hassi huomauttaa.

Piia-Noora Kaupin yllä ajatusleikkinä heittämä esimerkki ei siis todellakaan ollut mikään kärjistys, vaan Satu Hassi vaatii sukupuolikiintiöitä tv-mainoksiin. Satu Hassin mielestä pesukoneiden ja keittiöhellojen mainoksissa pitäisi olla pyykinpesijöistä ja ruoanlaittajista 50% miehiä ja 50% naisia.

Seuraavaksi varmaan formulakisojen mainoksissa pitää 50% formulakuskeista olla naisia. ,


- Pahimmillaan säännöt voitaisiin laajentaa koskemaan kaikkia mediasisältöjä. Tällöin esimerkiksi viihdeohjelmien, kuten Salattujen elämien henkilöroolitus ei saisi sisältää stereotypioita. Materiaali menisi ennakkotarkastettavaksi vielä jollekin unionin toimielimelle, Kauppi provosoi.

Näin juuri. Ei tämä ole edes mitään provosointia tai spekulointia, vaan looginen seuraus Satu Hassin kannattamasta sensuurista. Kaikki elokuvat ja tv-ohjelmat ja romaanitkin kulkisivat valtion sensuuriviranomaisten tarkastuksen kautta. Tämä on juuri se, mihin kaikenmaailman satuhassit, suvilindenit, tanjakarpelat ym. kukkahattunatsit pyrkivät.

1 kommentti:

Mulukku kirjoitti...

Onhan niitä kiintiöneekereitä ja muita jo Suomenkin ohjelmissa. Esimerkiksi viime vuonna big brotherissa oli sellainen. Tänäkin vuonna piti olla, mutta ko. kilpailija diskattiin sääntörikkomuksen takia jo ennen ensimmäistä päivää. Big brotherissa on myös kiintiöhomot. Idolsissa on juontajana kiintiöneekeri, joka on samalla myös kiintiöhomo.