torstai 7. huhtikuuta 2011

Sylvain Kipre: Luulin, että Suomessa on +35 C ympäri vuoden

Sylvain Kipré (Vasemmistoliitto)




Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokkaan, afrikkalaisen huippuosaajan Sylvain Kipren kotisivuilta:

Minun unelmani asua Suomessa alkoi lapsesta. Minun korvissani ’Finlande’ (Suomi) kuulosti hyvältä. Rakastuin maan nimeen ensin. Ennen kuin tulin Suomeen, en tiennyt että tääällä oli pimeää ja kylmää. Minulle tuli kulttuurishokki. Luulin, että Suomessa on aina kesä ja lämpötila on yli 35 astetta koko vuoden. Se oli todella ihmeellistä, kun näin taivaalta satavan lunta ihmisten päälle. Talvi on pitkä ja masentava. Huomasin että aurinko oli kadonnut. Sauna olisi paras paikka asua, mutta valitetettavasti kukaan ei voi asua saunassa Suomessa. Näin ihmisiä kaduilla paksut vaatteet päällä, pipo päässä, kaulahuivi kaulassa, painavat kengät jalassa ja maalivahdin hanskat kädessä. Huomasin myös että talvella ei kukaan hymyile kaduilla ja ihmiset kävelevät yksittäin ja nopeasti, koska heillä on kova kiire. Bussissa ja junassa ihmiset istuvat yksin eiväkä puhu toisten kanssa. Menin Lappiin katsomaan poroja ja porot katsoivat, mitä musta mies tekee täällä Suomessa? Se oli varmaankin ensimmäinen kerta, kun porot näkivät afrikkalaisen miehen ja ne pitivät minusta paljon. Lappi oli hyvä, mutta ainakin 900 miljardia hyttystä jahtasi minua. Luulin, että hyttyset söivät minua koska olen afrikkalainen, mutta lappilaiset sanoivat, että ne syövät kaikkia ihmisiä. Minun kokemukseni mukaan porot ovat hyviä, mutta hyttyset huonoja.


Herra Kipre siis mm. luuli, että Suomessa on +35 C ympäri vuoden. Tämä kertoo paljon tämän afrikkalaisen herrasmiehen sivistystasosta. Todellinen huippuosaaja, joka varmaan rikastuttaa Suomea ihan vitusti.

Kotisivuillaan herra Kipre sanoo olleensa Suomessa pitkään työttömänä:


Olen opiskellut Suomessa ja kun valmistuin, minun perheeni ei halunnut lähteä asumaan Afrikkaan minun kanssani. Minulla oli dilemma. Asua Suomessa, pimeässä ja kylmässä maassa työttömänä tai asua lämmössä valoissa ja töissä Norsunluurannikolla. Minun pitää päättää mitä tekisin ja kumpi on tärkeämpi, perheeni tai työ? Se oli todella vaikea päättää. Ajattelin, että perhe on tärkeämpi kun työ ja raha, ja päätin asua Suomessa vaikka elämä on vaikeaa ja joskus kohdataan vaikeuksia ja rasismia. Jäin Suomeen ilman muuta, koska perheeni on tärkeämpi kuin työ. Monikulttuurisissa perheissä on usein tällaisia ongelmia.


Miten tämä sopii yhteen sen kanssa, että sama herra Kipre sanoo olleensa Suomessa töissä monissa mielenkiintoisissa työpaikoissa?

Ks.
Työkokemus
Tuotantotalouden tutkija: energian, rakennusalan ja PK-yrityksien asiantuntija. Olen tällä hetkellä tuonti-vienti yrittäjä. Olen ollut kouluttaja (yrittäjyys, kauppa, johtaminen, markkinointi, tuotantotalous, politiikka, projektihallinto ja ranskan kieli). Olen ollut myös suurissa firmoissa aluejohtajana esim. Xerox, Packard Bell, Honeywell, jne. Kipre Oy:n kautta olen ollut kurssien vetäjä ja maahanmuuttajien yritystoimikehittäjä. Olen ollut Suomen Nuori Yrittäjä vuonna 1999 kilpailusarjassa "Yhteiskunnallinen valveutuneisuus ja vastuuntunto". Olen työllistänyt yli 3000 maahanmuuttajaa Suomessa vuoden sisällä omien metodieni avulla.

Miten tällainen huippuosaaja voi väittää olevansa pitkäaikaistyötön? Miten sama mies on voinut olla samaan aikaan työttömänä ja noin monissa työpaikoissa? Miten työtön mies on voinut työllistää 3000 muuta ihmistä?



Ei kommentteja: