sunnuntai 9. syyskuuta 2007

Ahmed Akar revisited

Jokin aika sitten Jussi Halla-aho käsitteli Kirkko ja Kaupunki-lehden uutisointia kulttuuriamme ja yhteiskuntaamme rikastuttavasta moniosaajasta ja työvoimapulan poistajasta nimeltä Ahmed Akar.

Nyt samaa rauhan uskonnon edustajaa haastatellaan 6d-lehdessä:


Congratulations, you have been selected as the Director of the International Cultural Centre Caisa while the former Director Johanna Maula is working abroad. How do you feel about the new challenges ahead?
First and foremost, I would like to congratulate the City of Helsinki Cultural Office for having chosen me for this job. With this choice, the Cultural Office has proved that the field of culture really is avant-garde!

Siis: onnittelen työnantajaani siitä, että työnantajani valitsi minut tähän virkaan. Kehtaisiko kukaan suomalainen kunnallishallinnon virkamies sanoa noin?

"Valitsemalla minut tähän virkaan Helsingin kaupungin kulttuuritoimisto on osoittanut, että kulttuuripoliittinen kenttä on yhteiskunnan etujoukkoa."
Jälleen herää kysymys, kehtaisiko kukaan suomalainen sanoa noin. Yhden ihmisen valinta yhteen virkaan "osoittaa", että ko. viraston edustama ala on muuta yhteiskuntaa edellä oleva vallankumouksellinen etujoukko. Aika törkeää tekstiä. Ahmed Akar uskoo leninistiseen teoriaan vallankumouksen etujoukosta. Kyseessä on siis "monikulttuurisuuden" eli islamin läpimurto suomalaisessa yhteiskunnassa maahanmuuttajien julkiselle sektorille soluttautumisen kautta.


I want to thank everyone who has helped me, all the partners and immigrant organisations.

Akarin rekrytoinnin taustalla on siis ollut maahanmuuttajajärjestöjen ja suomalaisten multikultifanaatikkojen systemaattinen lobbauskampanja.


Particularly in Caisa, I think that leading the staff is crucial as we have people from so many different cultures and generations working for us. Everyone has very different ways of communicating, acting, interpreting etc. It is challenging indeed to form a functioning and healthy whole.

Monikulttuurisuuspropagandakeskuksen johtaja siis myöntää itsekin, että monikulttuurisuus aiheuttaa "haasteita" (=ongelmia) työyhteisössä erilaisten kommunikaatiotapojen ja erilaisten työmoraalien vuoksi.

Jos ja kun monikulttuurisuus aiheuttaa ongelmia, miksi niitä ongelmia pitää väen vängällä hankkia? Miksi ei kerta kaikkiaan kieltäydytä niitä ongelmia aiheuttavasta monikulttuurisuudesta?



We have been very careful in choosing our staff, and right now we have about half Finnish-born, half foreign-born; half young, half older; half women and half men.

Onko tämä työntekijöiden sukupuolijakauma ja jakautuminen tasaisesti suomalaisiin ja ulkomaalaisiin pelkkää sattumaa vai seurausta "työntekijöiden hyvin tarkasta valikoinnista" eli rotukiintiöistä ja sukupuolikiintiöistä?


What do you think is the most important mission of Caisa?
Many customers think that Caisa is an organisation. The truth is that Caisa is an authority, we are a unit under one of the 35 Departments of the City of Helsinki. Caisa largely reflects the processes that are taking place in the Finnish society. At the same time, we are visionaries, showing what direction the multicultural society is taking.

Caisan byrokraatit ovat siis visionäärejä, joiden tehtävänä on näyttää monikulttuurisen yhteiskunnan tulevan kehityksen suuntaviivoja. Tämä on taas sitä elitististä leninististä doktriinia tiedostavista, edistyksellisistä intellektuelleista vallankumouksen etujoukkona.


We have developed several good practices and helped in keeping a dialogue going between different institutions, religions and cultures.

Miksi veronmaksajien rahoilla toimivan kunnallishallintoon kuuluvan viraston pitäisi käydä "dialogia uskontojen (lue: islamin) kanssa"?

Miksi pitäisi käydä "dialogia eri kulttuurien välillä"?

Länsimainen kulttuuri on parempi kuin afrikkalainen tai lähi-itämaalainen. Meillä ei ole mitään opittavaa heiltä. Heillä on paljon opittavaa meiltä.

Tähän oppimiseen ei tarvita mitään dialogia. Afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten pitäisi yksinkertaisesti opiskella eurooppalaista kulttuuria ja opetella modernin länsimaisen yhteiskunnan tavoille. Meidän ei tarvitse käydä mitään "dialogia" heidän kanssaan.


In 2008, we will celebrate the European year of Intercultural Dialogue, and then Caisa will really be at the very core of the activities.


Onpas taas tosi hyödyllistä puuhastelua suomalaisten veronmaksajien rahoilla.

Tällä tavalla siis "työllistetään" suomalaisten veronmaksajien rahoilla ne maahanmuuttajat, jotka eivät ole työttöminä suomalaisten veronmaksajien rahoilla, opiskelijoina suomalaisten veronmaksajien rahoilla, kotiäiteinä suomalaisten veronmaksajien rahoilla, koululaisina suomalaisten veronmaksajien rahoilla, päiväkotilapsina suomalaisten veronmaksajien rahoilla tai työkyvyttömyyseläkeläisinä suomalaisten veronmaksajien rahoilla.

Olisi joskus kiva nähdä, kuinka moni ei-valkoinen maahanmuuttaja Suomessa on nettoveronmaksaja. Ei kovin moni. Ei varmaan edes joka kymmenes.


Furthermore, I think we should be showing the flaws and weaknesses of the society, especially from the perspective of racism, xenophobia and discrimination.

Jaa. Yhteiskuntamme pahimpia ongelmia siis ovat rasismi, ksenofobia ja syrjintä, koska yhteiskunnan viat pitää nähdä nimenomaan näiden ilmiöiden kannalta. Mielenkiintoista.

Maahanmuuttajien työttömyys, työkyvyttömyys, työhaluttomuus ja kulttuurillinen sopeutumattomuus eivät siis ole ongelma.

Sharia-lakia vaativan monikymmenmiljoonaisen ja huimaa vauhtia kasvavan muslimiväestön olemassaolo Euroopassa ei ole ongelma. No eipä tietenkään.


We see the world mostly through the lens of culture, which we think is just as important as the economy. In the future, I think that culture will gain even more influence.

Ja mitähän tämä taas tarkoittaa?

Kulttuuri on nykyisin yhtä tärkeää kuin talous ja tulevaisuudessa vielä tärkeämpää?

Miten voit asettaa "kulttuurin" ja "talouden" merkityksen vastakkain?

Mitä tarkoitat "kulttuurilla"?

Miten mittaat "kulttuurin tärkeyttä"?

Tämä teksti on melkein yhtä ympäripyöreää sanahelinää kuin prekariaattiaktivistien tiedostava subjektiivisuus.


More concretely speaking, then, we have been providing courses in Finnish language and society for as long as I can remember.

Oooo. Että ihan opetatte maahanmuuttajille suomea. Oooo. Eipä tätä kukaan muu teekään...



A lot has happened, yet we have a long way to go. Earlier, there was racism stating that one race is better than another. Once this was proved false,

Tämähän on jännää. Kuka ja missä ja milloin on osoittanut vääräksi ne tuhannet älykkyystutkimukset, joissa on havaittu erittäin merkittäviä tilastollisia eroja esim. älykkyydessä eri rotujen välillä? Lähde?


it was one culture or one religion that was supposedly superior.


Millä perusteella väität, että kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia keskenään ja kaikki uskonnot keskenään?



I am convinced that Caisa’s strength is that we are a centre for everyone – not for one particular culture or continent. Everyone should feel that this centre is for them! I have worked and travelled in many countries, and I have never seen a cultural centre that would work according to this ideology. We are not a melting pot, but everyone here can go on being themselves. You don’t have to do away with your own culture.


Niin.

Joihinkin kulttuureihin kuuluu se, että niissä systemaattisesti harrastetaan

- lasten sukupuolielinten silpomista veitsillä,

- esimurrosikäisten tyttöjen rituaaliraiskauksia (esim. masai-heimon keskuudessa 9-12-vuotiaiden tyttöjen käyttö 15-35-vuotiaiden miesten rakastajattarina on vakiintunut sosiaalinen instituutio; koska nuoret 15-35-vuotiaat masaisoturimiehet eivät heimonsa kultuuriin kuuluvien tabujen mukaan saa harrastaa seksiä ympärileikattujen naisten kanssa, kaikki vastikään ympärileikatut n. 12-vuotiaat tytöt pakkonaitetaan yli 35-vuotiaille miehille),

- naisten pakottamista mustan jätesäkin sisään aina kodin seinien ulkopuolelle mentäessä, 9-vuotiaiden tyttöjen pakottamista vanhempien määräämään avioliittoon serkkunsa kanssa (maailman muslimien avioliitoista n.25-50% on serkkujen välisiä; ajatolla Khomeini alensi seksi-ikärajan yhdeksään vuoteen, koska Muhammad oli pyhien kirjoitusten mukaan ollut yhdynnässä 9-vuotiaan vaimonsa kanssa; Khomeinia edeltänyt hallitsija eli shaahi oli muslimien mielestä liian länsimaalaismielinen, joten Khomeini nimenomaan edusti muslimien omaa kulttuuria),

- ilman burqaa kadulla kulkevien tyttöjen/naisten raiskaamista rangaistuksena heidän "säädyttömästä" pukeutumisestaan jne.

Koska nämä asiat kuuluvat tiettyihin kulttuureihin, niistä ei Ahmed Akarin ja muiden monikulttuurisuusfanaatikkojen mielestä tietenkään pidä luopua.

Sehän olisi väärin, että ihminen joutuisi luopumaan omasta kulttuuristaan. Sehän tarkoittaisi sitä, että jokin kulttuuri olisi parempi kuin jokin toinen.

Koska Ahmed Akarin ja muiden monikulttuurisuusfanaatikkojen mielestä on rasismia sanoa jonkin kulttuurin olevan jollakin mittarilla parempi kuin jokin toinen kulttuuri, edellä luettelemani afrikkalaiseen ja lähi-itämaalaiseen kulttuuriin kuuluvat ilmiöt täytyy toki säilyttää.

Kun näihin kulttuureihin kuuluvia ihmisiä tulee Suomeen, he säilyttävät täälläkin oman kulttuurinsa.

Kun Euroopan väestö muutaman vuosikymmenen sisällä muuttuu enemmistöltään afrikkalais-lähi-itämaalaiseksi, Euroopassa vallitsee samanlainen mukava ja leppoisa kulttuuri kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Kiva kiva.

Ourvision 2007 was actually created because the city of Helsinki wanted the Cultural Offices to come up with some additional Eurovision-related programme in conjunction with the great event itself. Of course I hope that one day the Eurovision Song Contest itself will expand in scope and understanding so that an event like Ourvision could render itself useless.


No näin varmaan lähitulevaisuudessa tapahtuu.

Kun Euroopan väestöstä esim. 50 vuoden päästä enemmistö on afrikkalaisia ja lähi-itämaalaisia, Eurovision laulukilpailuissakin esitetään enimmäkseen afrikkalaista ja lähi-itämaalaista musiikkia.

Näin todennäköisesti tapahtuu jo kauan ennen kuin afrikkalaiset ja lähi-itämaalaiset muuttuvat enemmistöksi Euroopassa. Jo nykyään Euroopassa multikultifanaatikot ihailevat afrikkalaista bongobongorummutusta ja lähi-itämaalaisia itkuvirsiä hullunkiilto silmissään.

Afrikan ja Lähi-idän musiikki on kulttuurillisesti niin paljon rikkaampaa ja hienompaa kuin eurooppalainen paska, kuten Bach, Haydn, Händel, Brahms, Mozart, Beethoven, Brucker, Mahler, Strauss, Verdi, Rossini, Puccini, Wagner, Sibelius jne.

Kaikki kulttuurit ovat tasa-arvoisia, mutta toiset kulttuurit ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Afrikasta ja Lähi-idästä tulleiden maahanmuuttajien kulttuuria, mm. musiikkia, pitää aina kehua, ihastella ja tuoda esille joka käänteessä, mutta maahanmuuttajien ei tietenkään pidä tutustua eurooppalaiseen musiikkiin, ehei. Silloinhan he luopuisivat omasta kulttuuristaan, mikä on multikultiuskovaisten mielestä kuolemaakin pahempi kohtalo.



I sincerely hope that immigrants in Finland will come together and create strong organizations, as well as an umbrella organisation in order to drive their own interests.

Maahanmuuttajien intressejä palvelevia järjestöjä ei siis mielestäsi ole vielä tarpeeksi?!


Another thing is that I would like to remind people about the role that the media plays in this country. Many immigrants think that the media is only interested in sensations and power – but the media is a tool and you have to live with it.

Niin, media on työkalu, jota te multikultifanaatikot käytätte saarnataksenne suomalaisvastaista ja yleisesti eurooppalaisvastaista vihapropagandaanne 24/7/365.

Suomen valtamedia on kokonaan multikultiuskontoa palveleva propagandakoneisto.

Valtamedian suhtautuminen monikulttuurisuuteen on nykyään samanlaista kuin taistolaisten suhtautuminen Neuvostoliittoon Kekkosen aikana.

We have an Equality Act, but there are a lot of people, even in leading positions, that are not aware of this. My wish is that, for example, security staff at airports as well as guards of different kinds would acquaint themselves with this law and also implement it.

Ja mitähän tämä taas tarkoittaa?

Onko lentokenttien turvatarkastuksissa ehkä syynätty Rauhan Uskonnon edustajia tarkemmin kuin eurooppalaisia?

Onko tilastojen mukaan yli satakertaisesti suomalaisia enemmän ryöstöjä tekeviä somaleja tarkkailtu kaupoissa, tavarataloissa ja ostoskeskuksissa hieman enemmän kuin suomalaisia?

Onko tämä Ahmed Akarin mielestä tasa-arvolain vastaista?

Jos on, mitä Ahmed Akar haluaisi tehdä asialle?

Jos etninen ryhmä X tekee oikeusministeriön julkaisemien rikostilastojen mukaan yli sata kertaa enemmän ryöstöjä per capita kuin etninen ryhmä Y, edellyttääkö voimassaoleva tasa-arvolaki Ahmed Akarin mielestä myymälävartijoilta tasan yhtä suuren työpanoksen kohdentamista kumpaankiin ryhmään kuuluviin henkilöihin per capita?

Mitäs, jos vartijat ja heidän työnantajansa ovat eri mieltä kuin Ahmed Akar?

Aikooko Ahmed Akar kenties haastaa heidät oikeuteen rasismista?

14 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tälläisen teksin tuottamisen jälkeen tekin varmasti kannatatte Naze Aghain turvapaikaa Suomessa?

Anonyymi kirjoitti...

Olen punavihervasemmiston kanssa kerrankin samaa mieltä: NAZEJA VASTAAN!
Jos noilla perusteilla saa pakolais-statuksen, tulijoita piisaa.
Ei kiitos, kelkkokaa moiset vaikka Rajavartiolaitoksen aluksilla aluevesirajan ulkopuolelle ja poisto aluksesta.

Mikko Ellilä kirjoitti...

Kyseinen nainen on julkisesti myöntänyt olevansa aseistautuneen sissiliikkeen (Peshmerga) aktiivijäsen. Suomi ei voi myöntää turvapaikkoja maailman kaikkien aseellisten sissijärjestöjen jäsenille. Muuten tänne tulee IRA:n, ETA:n ym. järjestöjen jäseniä tuhansittain. Silloin kaiken maailman sissisodat siirtyvät Suomen sisälle.

Mikään Suomen laissa tai YK:n pakolaissopimuksissa tms. relevanteissa kv. sopimuksissa oleva pykälä ei millään tavalla velvoita Suomea antamaan turvapaikkoja aseellisten sissijärjestöjen jäsenille.

Anonyymi kirjoitti...

Ei velvoita ei. Ei kai tässä siitä olekkaan kysymys. Yhdestä pienestä naisesta vaan...

Mutta kun juuri tuossa tekstissäsi pauhasit miten naisen elämä siellä jossain on täysin arvotonta. Niin eikö se ole oikeus ja kohtuus, että kaikki sieltä tulevat naiset ovat vaikka turvapaikkaa. Kerrohan missä se julkinen tunnustus on? Supon kassakaapissako?

Anonyymi kirjoitti...

etusivu nazen_tarina vetoomus svenska english linkit_tiedotus Nazen tarina
Vuodet 1964-2005


PERHE-ELÄMÄÄ IRANIN KURDIALUEELLA





Naze Aghai on Irakin kurdi. Syntyessään vuonna 1964 hän sai kuolleen sisarensa nimen ja syntymäajan, sillä sisaren puolesta oli tehty klaanien kesken ikivanhan kurdiperinteen mukaisesti sopimus, jonka mukaan Naze Aghai oli luvattu puolisoksi toiseen perheeseen. Sopimuksen mukaisesti hänellä ei koskaan olisi oikeutta mennä naimisiin kenenkään muun kuin sopimuksessa mainitun sulhasen kanssa.





Aviosopimus koetettiin panna toimeen Nazen olleessa 12-13 -vuotias. Hän kuitenkin onnistui kieltäytymään, koska hänen isänsä oli kuollut ja veljet kuuluivat Komala-puolueeseen, joka ajaa kurdivähemmistön asian lisäksi naisten ja miesten tasa-arvoa. Aika ajoin sopimuksessa mainittu mies on vaatinut Nazea vaimokseen. Hänellä on toinen vaimo, mutta hänen kunniansa, ja molempien sukujen kunnia, vaatii Nazen suostumisen avioliiton täytäntöön panoon.





KOMALAH-PUOLUETOIMINTA KURIIRINA





Veljet kuuluivat Peshmergaan (sisseihin) ja joutuivat Iranin ja Irakin välisen sodan jälkeen pakenemaan Irakin kurdialueelle vuonna 1981. He kuitenkin jatkoivat sieltä käsin työtä Iranin kurdien olojen palauttamiseksi. Toinen veljistä toimii Sardashtin kaupunkialueen aluepäällikkönä, toinen on "normaali" peshmerga, jonka työhön kuuluu propagandan tuottaminen ja sissien koulutustoiminta.





Myös Naze olisi halunnut liittyä vuoristopeshmergoihin, mutta veljet kielsivät häntä, koska heidän äitinsä on invalidi ja jonkun tuli hoitaa häntä. Äiti oli vammautunut kemiallisten aineiden pommituksen yhteydessä. Pommi pudotettiin Sardashtin kaupunkiin ja kaikkia kaupungin asukkaita kehoitettiin pikaisesti poistumaan kaupungista. Äiti ei kuitenkaan voinut, koska hänen oma, silloin vielä elossa oleva äitinsä oli niin huonossa kunnossa, ettei hän voinut lähteä, vaan hänen täytyijäädä hoitamaan omaa äitiään. Niinpä Naze lähti sisarineen pois, pakoon kaupungista eikä unohda koskaan kokemaansa pelkoa ja tuskaa. Varsinkin nyt, kun mielen täyttää kauhu palautusmahdollisuudesta, asia on jatkuvasti mielessä.





Kun Peshmergaan ei voinut liittyä, Naze alkoi toimia kuriirina. Hän toimi ompelijana ja hänelle tuotiin säännöllisesti laatikoita, joiden sisältöä hän ei saanut katsoa. Myös rahaa kulki hänen käsiensä kautta.





Kuulemansa perusteella laatikot sisälsivät propagandamateriaalia: lehtiä ja cd:itä. Naze toimitti materiaalin edelleen kahdelle ihmiselle, joista toinen haki ne hänen luotaan edelleen jaettavaksi, toiselle Naze vei tavarat Naapurikaupunkiin.





Vuonna 2005 Naze oli toimittamassa pakettia toisessa kaupungissa, kun hän sai puhelinsoiton puolueensa jäseneltä, joka kertoi että hänen soluunsa kuuluva Nasrin oli pidätetty ja ettei hänen pitäisi palata kotiin ennenkuin tiedetään, miten hänelle käy. Noin viikon kuluttua salaisen polisiin edustajat menivät äidin ja Nazen yhteiseen kotiin, penkoivat kaikki paikat ja vaativat äitiä kertomaan, missä Naze on. Tässä vaiheessa oli puolueen jäsenille selvää, että Nasrinilta oli kidutettaessa saatu selville Nazen nimi. Nazen oli lähdettävä pakoon. Hän olisi halunnut lähteä veljiensä luokse Irakin Kurdistaniin, mutta puolueen mielestä se ei olisi turvallista Nazelle eikä myöskään muille puolueen jäsenille. Jos Naze saataisiin kiinni, häneltä kidutettaisiin, kuten Nasrinilta muita jäsenten nimiä. Nazelle annettiin ohjeeksi lähteä Turkkiin ja sitäkautta Eurooppaan turvaa hakemaan.





Naze vaelsi vuorten yli Turkkiin Istanbuliin, jossa odotti piilossa kuukauden ja sitten etsi ihmissalakuljettajan. Rekka-auton hytin taka-osaan piilotettuna hän tuli Pietariin. Matka kesti noin viikon. Hänen fyysistä tarpeistaan ei huolehdittu, joten hän ei voinut juoda. Taateteleita hän söi pysykäkseen hengissä. Pietarissa Naze joutui odottamaan 17 päivää yksityisen henkilön asunnossa sisällä koko ajan. Pietarista hän tuli isoll a kuorma-autolla konttiosassa. matkan aikana





Naze ei nähnyt mitään. Suomessa autonkuljettaja jätti hänet kyydistä pois ja sanoi, että nyt olet turvallisessa maassa. Suomeen hän tuli helmikuussa 2005 ja haki Suomesta turvapaikkaa.





TURVAPAIKANHAKIJANA SUOMESSA





Suomessa Naze asui ensin Naantalin vastaanottokeskuksessa kaksi kuukautta ja sieltä siirtyi Pansion vastaanottokeskukseen Turkuun. Vaikka hänellä oli kova ikävä kotiin hänen mielensä oli toiveikas, hän kävi suomen kielen kurssia Turun kristillisellä opistolla syksystä 2005 alkaen kunnes hän lokakuussa sai kielteisen päätöksen turvapaikka-anomukseensa ja hänen vointinsa romahti. Hän tiesi ettei voi paeta kotimaahansa, tunsi toivottomuutta ja menetti uskonsa elämään ja jumalaan. Hän ei ole koskaan uskontonsa mukaan hyväksynyt itsemurhaa, mutta nyt hänen ajatuksensa alkoivat kiertyä siihen, miten hän voi tappaa itsensä, jos hänen on lähdettävä Suomesta Iraniin. Terveydentilan huononnuttua, hän ulkomaalaistoimiston lääkärin ohjaamana varasi ajan Lounais-Suomen Mielenterveysseuran Turun Kriisikeskuksen psykologille, joka arvoi että Naze tarvitsee pitkäaikaista hoitoa hänen kannaltaan mahdollisimman turvalliseksi koetussa ympäristössä, jota Iranissa ei ole (ei hoitoa, eikä


turvallista ympäristöä). Saman totesi myös häntä hoitava psykiatri, joka myös suositteli hänelle sairaalahoitoa huhtikuussa. Hän oli hoidettavana sairaalassa 23.3.-28.3.07.





Ulkomaalaisviraston päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen, josta tuli kielteinen päätös. KHO ei myötänyt valituslupaa ja, maaliskuussa muutamaa päivää ennen käännytyspäivää Naze meni piiloon ”maan alle”, odottamaan aikaa, jolloin hän voisi jättää uuden turvapaikka-anomuksen, koska hän ei missään tapauksessa voinut ajatellakaan mahdollisuutta mennä takaisin Iraniin.





Kesäkuun alussa julkisuuteen tuli Kirkkojen ekumeenisen neuvoston ohjeistus ”kirkko turvapaikkana”, jonka perusteella Naze haki suojaa ja apua Mikaelin seurakunnasta Turusta. Kirkko otti hänet vastaan, hankki asunnon ja tuki Nazea henkisesti ? hän osallistui seurakunnan järjestämille retkille ja sai paljon uusia suomalaisia ystäviä. Vasta nyt hän oivalsi, kuinka vähän suomalaiset tietävät ja ymmärtävät Irania, naisten sortoa siellä ja vähemmistöjen/ opposition huonoa asemaa maassa.

Anonyymi kirjoitti...

Euroopan parlamentin päätöslauselma Iranista
Euroopan parlamentti , joka

– ottaa huomioon aikaisemmat päätöslauselmansa Iranista ja erityisesti ihmisoikeuksia Iranissa koskevat päätöslauselmansa,

– ottaa huomioon YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen, kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen, taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen sekä lapsen oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen, joiden kaikkien sopimusvaltio Iran on,

– ottaa huomioon EU:n ja Iranin ihmisoikeusvuoropuhelun,

– ottaa huomioon EU:n kahdeksannen vuosikertomuksen ihmisoikeuksista (2006), jonka neuvosto hyväksyi 17. lokakuuta 2006,

– ottaa huomioon puheenjohtajavaltion 20. joulukuuta 2005 antaman julkilausuman EU:n ja Iranin ihmisoikeusvuoropuhelusta,

– ottaa huomioon 10. ja 11. huhtikuuta, 15. ja 16. toukokuuta ja 17. heinäkuuta 2006 annetut neuvoston päätelmät, 26. heinäkuuta 2006 päivätyn neuvoston julkilausuman sananvapaudesta, 5. toukokuuta 2006 annetun julkilausuman ihmisoikeuksista Iranissa, 24. elokuuta 2006 annetun julkilausuman Akbar Mohammadin kuolemasta ja Manouchehr Mohammadin vangitsemisesta sekä 5. lokakuuta 2006 päivätyn julkilausuman lehdistön vapaudesta,

– ottaa huomioon työjärjestyksen 115 artiklan 5 kohdan,

Yleinen tilanne

A. ottaa huomioon, että kansalaisoikeuksien ja poliittisten vapauksien käyttöä koskeva tilanne on huonontunut viime vuonna, erityisesti kesäkuussa 2005 järjestettyjen presidentinvaalien jälkeen, vaikka Iranin viranomaiset ovat useasti sitoutuneet edistämään yleismaailmallisia arvoja,

B. ottaa huomioon, että Iran otti velvollisuudekseen edistää ja kunnioittaa ihmisoikeuksia ja perusvapauksia, joihin se on sitoutunut monissa kansainvälisissä tämän alan sopimuksissa,

Poliittiset vangit

C. ottaa huomioon, että Iranin viranomaiset ilmoittivat, että oikeusviranomaisten valmistelemassa raportissa esitettiin yksityiskohtaisia todisteita ihmisoikeusrikkomuksista, mukaan luettuna vankien ja pidätettyjen kiduttaminen ja huono kohtelu vankiloissa ja pidätyskeskuksissa, mutta että siinä vahvistettiin myös, että yksilöityjen ongelmien ratkaisemiseksi oli toteutettu toimenpiteitä,

D. ottaa huomioon, että vankien kiduttamisen ja huonon kohtelun käytännöt, eristäminen, salaiset pidätykset sekä julmien, epäinhimillisten ja alentavien rangaistusten käyttö ja järjestysvallan edustajien rankaisematta jääminen ovat edelleen yleinen ilmiö,

E. on huolissaan siitä, että presidentti Ahmadinejad julisti elokuussa 2006, että ihmisoikeuksien puolustamiskeskus CDHR, jonka perustajiin kuului vuoden 2003 Nobelin rauhan palkinnon saaja Shirin Ebadi ja joka tarjosi ilmaista oikeusapua Zahra Kazemille, Akbar Ganjille ja Abdoulfatah Soltanille, oli laiton järjestö, ja sisäministeriö uhkasi toiminnan jatkajia syytteeseen asettamisella,

Nuorten rikoksentekijöiden syytteeseen asettaminen

F. on syvästi huolissaan yleistyvistä raporteista, jotka koskevat nuorten rikoksentekijöiden teloituksia ja kuolemantuomioita, ja panee merkille, että Iran teloittaa maailmassa eniten nuoria rikoksentekijöitä,

Vähemmistöoikeudet

G. ottaa huomioon, että Iranin perustuslaki takaa joitakin vähemmistöoikeuksia, kuten oikeuden oman kielen käyttöön, mutta että tällaisia oikeuksia ei kuitenkaan suurelta osin voida käytännössä hyödyntää, ottaa huomioon, että vähemmistöryhmät ovat viime kuukausina osoittaneet mieltään tällaisten oikeuksien käyttämisen puolesta, mikä on johtanut osanottajien laajamittaisiin pidätyksiin,

H. ottaa huomioon, että Iranin suurimman etnisen vähemmistön muodostavia azereita loukattiin avoimesti etnisenä vähemmistöryhmänä valtion omistamassa sanomalehdessä toukokuussa 2006 julkaistuissa sarjakuvissa; ottaa huomioon, että muita vähemmistöjä edelleen syrjitään ja ahdistellaan niiden uskonnollisen tai etnisen taustan vuoksi ja että tällaisia ovat esimerkiksi kurdit sekä Ahwazin kaupunkia ympäröivän alueen asukkaat (Ahwaz on pääosin etnisten arabien asuttaman Khuzestanin provinssin alueellinen keskus), jotka esimerkiksi YK:n asumista käsittelevän erityisesittelijän Miloon Kotharin lausuntojen mukaan on häädetty kylistään, ja jotkut heistä ovat edelleen vangittuina ja joitakin on tuomittu kuolemaan;

Uskonnonvapaus

I. ottaa huomioon, että islamin lisäksi ainoastaan zarathustralaisuus, kristinusko ja juutalaisuus on tunnustettu laissa uskonnoiksi ja että tunnustamattomia uskontoja syrjitään ja ne pyritään väkivaltaisesti tukahduttamaan, kuten baha'i-uskonto ja suufilaisuus; ottaa huomioon, että erityisesti baha'i-uskonnon harjoittajat eivät voi harjoittaa uskontoaan ja heiltä lisäksi johdonmukaisesti riistetään kaikki kansalaisoikeudet, muun muassa oikeus omaisuuteen ja korkeakoulutukseen,

J. ottaa huomioon, että vaarassa ovat jopa papiston jäsenet, jotka vastustavat Iranin teokraattista hallintoa, mistä on osoituksena ajatolla Sayed Bouroujerdi ja hänen kannattajansa, jotka pidätettiin lokakuussa 2006 ja jotka ovat edelleen vangittuna,

Lehdistönvapaus

K. on erityisen huolissaan yleistyvistä raporteista, joiden mukaan lehtimiehiä, Internet-toimittajia ja verkkopäiväkirjan pitäjiä pidätetään ja uhkaillaan mielivaltaisesti yhä useammin, ja ottaa huomioon, että ainakin 16 toimittajaa on tiettävästi pidätetty vuoden alusta lukien, ja katsoo että tällä perusteella Iran on yksi maailman pahimmista maista toimittajien vainoamisen ja lehdistön vapauden supistamisen alalla, kun käytännöllisesti katsoen kaikki kriittiset sanomalehdet ja Internet-sivustot on suljettu; huomauttaa, että tähän liittyy myös perheenjäsenten ahdistelu, toimittajille asetettavat matkustuskiellot ja satelliittilautasten takavarikointi,

L. ottaa huomioon, että raporttien mukaan Iranin viranomaiset valvovat yhä tiukemmin Internet-sivujen sisältöä ja estävät pääsyn useisiin kymmeniin verkkojulkaisuihin ja sivustoille, joilla käsitellään poliittisia, yhteiskunnallisia ja kulttuuria koskevia aiheita; katsoo, että estämällä Internetin vapaan käytön Iranin viranomaiset heikentävät iranilaisten ainoaa jäljellä olevaa mahdollisuutta saada sensuroimatonta tietoa,

Naisten oikeudet

M. ottaa huomioon, että Iran ei ole vieläkään liittynyt kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevaan yleissopimukseen,

N. ottaa huomioon, että naisiin kohdistuvan syrjinnän lopettamiseen tähtääviä oikeudellisia uudistuksia vaatineet mielenosoitukset hajotettiin ja niihin osallistujat pidätettiin, vaikka heidät myöhemmin vapautettiin,

Muiden oikeuksien rikkominen

O. ottaa huomioon, että presidentti Mahmud Ahmadinejad vaati syyskuussa 2006 avoimesti liberaaleihin ja sekulaarisiin tiedemiehiin kohdistuvia puhdistuksia yliopistoissa, ja Iranin hallitus estää yhä useammin yliopisto-opiskelijoita suorittamasta opintojaan, vaikka he ovat läpäisseet tiukat pääsykokeet, ja maan oikeuslaitos on syyttänyt tai tuominnut useita opiskelijoita vankeuteen, sakkoihin tai ruoskittaviksi viime vuoden aikana,

P. ottaa huomioon, että ihmisiä yhä vangitaan ja ajoittain teloitetaan seksuaalirikoksista muun muassa naimattomien ja homoseksuaalien aikuisten välisestä molemminpuoliseen suostumukseen perustuvasta seksuaalisesta toiminnasta,

Q. ottaa huomioon, että Iranissa teloitettiin toiseksi eniten ihmisiä koko maailmassa ja että raporttien mukaan maassa langetettiin 282 kuolemantuomiota, joista 111 pantiin täytäntöön lokakuun 2005 ja syyskuun 2006 välisenä aikana, ja on erityisen huolissaan siitä, että ihmisiä, erityisesti seksuaalirikoksesta syytettyjä naisia, tuomitaan edelleen teloitettavaksi kivittämällä huolimatta joulukuussa 1982 määrättyä kivitysten toimeenpanon keskeyttämistä,

R. ottaa huomioon Iranin islamilaisen tasavallan tuomarikunnan johtajan huhtikuussa 2004 ilmoittaman kidutuskiellon ja ottaa huomioon parlamentin tämän jälkeen tekemän lainsäädännön uudistuksen, jonka valvontaneuvosto hyväksyi toukokuussa 2004,

S. katsoo, että joulukuussa 2006 järjestetään "asiantuntijaraadin" vaalit, jossa valitaan tämän Iranin ylimmän uskonnollisen johtajan työtä valvovan, papistoa edustavan elimen jäsenet, sekä valvojien neuvoston vaalit, ottaa huomioon, että neuvoston vaaleista on raportoitu, että Reyn ja Shemirantin vaalipiireissä ehdokkaita ei ole päästetty rekisteröitymään ja asiantuntijaraadin vaaleissa uudistusmieliset ovat uhanneet vaaliboikotilla, jos kaikkia ehdokkaita ei hyväksytä,

T. on syvästi huolissaan, että Iranissa ei ole pystytty noudattamaan täysin kansainvälisiä oikeusnormeja, että takeita oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä ei ole ja että kansainvälisesti tunnustettuja oikeudellisia turvatakeita ei noudateta,

Kansainvälisten velvoitteiden rikkominen

U. ottaa huomioon, että Iran ei ole suostunut vuonna 2002 sovitun EU:n ja Iranin ihmisoikeusvuoropuhelun seuraavaan neuvottelukierrokseen, ja katsoo, että 14. ja 15. kesäkuuta 2004 järjestetyn neljännen kierroksen jälkeen Iran ei ole osallistunut keskusteluihin huolimatta EU:n viime ja tänä vuonna tekemistä useista yrityksistä sopia viidennen neuvottelukierroksen päivämäärä,

V. ottaa huomioon, että Euroopan unionin ja Iranin suhteet ovat perustuneet kolmiosaiseen lähestymistapaan, johon kuuluvat kauppa- ja yhteistyösopimusneuvottelut, poliittinen vuoropuhelu ja ihmisoikeusvuoropuhelu, ja että poliittinen vuoropuhelu on keskeytynyt Iranin ydinohjelmaansa ottaman kannan vuoksi,

Tilanne yleisesti

1. ilmaisee vakavan huolensa Iranin ihmisoikeustilanteen heikkenemisen johdosta sen jälkeen kun presidentti Ahmadinejad nousi valtaan kesäkuussa 2005;

2. kehottaa Irania antamaan kaikille ihmisille oikeuden käyttää kansalaisoikeuksiaan ja poliittisia vapauksiaan ja toivoo, että Iranin viranomaiset täyttävät yleismaailmallisten arvojen edistämistä koskevan sitoumuksensa, johon myös Iran on velvoitettu ratifioimiensa yleissopimusten mukaisesti;

Poliittiset vangit

3. kehottaa Iranin viranomaisia nopeuttamaan älymystön jäsenten ja poliittisten aktivistien epäilyttävien kuolemantapauksien ja murhien tutkimuksia, saattamaan niistä syytetyt oikeuden eteen ja järjestämään ehdottomasti asianmukaisen lääkäriavun huonossa terveydentilassa oleville vangeille;

4. kehottaa Iranin viranomaisia vapauttamaan ehdoitta kaikki mielipidevangit, erityisesti Keyvan Ansarin, Keyvan Rafiin, Kheirollah Derakhshandin, Abolfazl Jahandarin and Koroush Zaimin;

5. panee tyytyväisenä merkille tässä yhteydessä Iranin parlamentin entisen jäsenen Sayed Ali Akbar Mousavi-Kho'inin äskettäisen vapauttamisen ja aiemmat Ramin Jahanbegloon ja Akbar Ganjin vapauttamiset; odottaa, että Akbar Ganji, joka kutsuttiin Euroopan parlamenttiin lokakuussa, voi palata vapaasti Iraniin ilman minkäänlaisia esteitä;

Nuorten rikoksentekijöiden syytteeseen asettaminen

6. on tyrmistynyt, että alaikäisten teloitukset ja tuomitseminen kivitettäviksi jatkuvat edelleen ja että hallituksen vakuutteluista huolimatta ainakin kaksi kivittämistuomiota on pantu täytäntöön;

7. tuomitsee voimakkaasti kuolemanrangaistuksen sinänsä ja tuomitsee erityisesti nuorille rikoksentekijöille ja alaikäisille langetut kuolemantuomiot ja niiden täytäntöönpanon ja vaatii Iranin viranomaisia noudattamaan kansainvälisesti tunnustettuja oikeudellisia turvatakeita, kuten lapsen oikeuksia koskevaa YK:n yleissopimusta;

Vähemmistöoikeudet

8. kehottaa viranomaisia noudattamaan kansainvälisesti tunnustettuja oikeudellisia takeita, jotka koskevat uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvia henkilöitä, riippumatta siitä, onko kyseiset vähemmistöt tunnustettu virallisesti vai ei; tuomitsee nykyisen vähemmistöoikeuksien loukkaamisen ja vaatii, että kaikki vähemmistöt saavat harjoittaa Iranin perustuslaissa ja kansainvälisessä lainsäädännössä vahvistettuja oikeuksia; kehottaa edelleen viranomaisia poistamaan kaikentyyppisen uskontoon tai etniseen alkuperään perustuvan syrjinnän ja vähemmistöjen kuten kurdien, azerien, arabien ja balutšien syrjinnän;

9. on edelleen huolissaan azeriturkkilaisia oikeudenkäynnissä puolustaneen ja 14. kesäkuuta 2006 kadonneen asianajajan Saleh Kamranin kohtalosta; kehottaa Iranin viranomaisia välittömästi keskeyttämään arabikansaa edustavien Abdullah Suleymanin, Abdulreza Sanawati Zerganin, Qasem Salamatin, Mohammad Jaab Pourin, Abdulamir Farjallah Jaabin, Alireza Asakrehin, Majed Alboghubaishin, Khalaf Derhab Khudayrawin, Malek Banitamimin, Sa'id Sakin ja Abdullah Al-Mansourin lähestyvät teloitukset;

Lehdistönvapaus

10. muistuttaa Iranin hallitusta sen velvoitteista kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia sekä taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevien kansainvälisten yleissopimusten allekirjoittajana turvata perustavaa laatua olevat ihmisoikeudet, erityisesti mielipiteenvapauden, ja vaatii vapauttamaan kaikki toimittajat ja verkkopäiväkirjan pitäjät, mukaan lukien Motjaba Saminejadin, Ahmad Raza Shirin, Arash Sigarchin ja Masud Bastanin;

11. tuomitsee Internet-toimittajien ja verkkopäiväkirjan pitäjien pidättämisen ja vangitsemisen sekä useiden verkkojulkaisujen, verkkopäiväkirjojen ja Internet-sivustojen samanaikaisen sensuroimisen, sillä ne ovat Iranin kansan kaikkein sensuroimattomimpia uutislähteitä; tuomitsee myös toimittajien mielivaltaisten pidätysten aallon sekä Iranin tiedotusvälineiden toiminnan tiukan rajoittamisen ja erityisesti niiden sulkemisen;

12. pyytää Iranin parlamenttia mukauttamaan Iranin lehdistöä koskevaa lainsäädäntöään ja rikoslainsäädäntöä kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen ja erityisesti kumoamaan kaikki rikosoikeudelliset säännökset, jotka koskevat mielipiteen rauhanomaista ilmaisua, lehdistö mukaan lukien;

Uskonnonvapaus

13. pyytää Iranin viranomaisia poistamaan kaikenlaisen uskonnollisiin syihin perustuvan syrjinnän; kehottaa erityisesti poistamaan käytännössä vallitsevan kiellon harjoittaa baha´i-uskontoa;

14. on huolissaan kahden asianajajan, Farshid Yadollahin ja Omid Behrouzin, pidättämisestä ja heidän saamistaan vankeustuomioista heidän puolustettuaan suufilaisia Qomissa; on myös huolissaan ajatolla Sayad Hossein Kazemeyni Boroujerdin, joka on vuosia ajanut uskonnon erottamista valtion poliittisesta perustasta ja joka on jälleen saatujen tietojen mukaan pidätetty yli 400 kannattajansa kanssa, turvallisuudesta;

Naisten oikeudet

15. on huolissaan naisten jatkuvasta syrjinnästä oikeudessa ja käytännössä asiassa tapahtuneesta vähäisestä kehityksestä huolimatta; tuomitsee naisiin kohdistuvan väkivallan käytön ja syrjinnän Iranissa, mikä on edelleen vakava ongelma; tuomitsee lisäksi Iranin turvallisuusjoukkojen väkivallan käytön niitä naisia kohtaan, jotka aikaisemmin tänä vuonna kokoontuivat juhlimaan kansainvälistä naistenpäivää 8. maaliskuuta 2006; tuomitsee lisäksi sen, että Iranin turvallisuusjoukot keskeyttivät väkivaltaisesti 12. kesäkuuta 2006 järjestetyn rauhanomaisen mielenosoituksen, johon osallistuneet naiset ja miehet ajoivat naisten laillisen syrjinnän poistamista Iranissa;

16. kehottaa Irania allekirjoittamaan kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan yleissopimuksen; vaatii lisäksi, että Iranissa naisten laillisen täysi-ikäisyyden raja muutetaan 18 vuoteen;

Muiden oikeuksien rikkominen

17. tuomitsee voimakkaasti presidentti Ahmadinejadin avoimen vaatimuksen puhdistaa liberaalit ja sekulaariset tiedemiehet yliopistoista, ja kehottaa sallimaan kaikkien erotettujen paluun sekä opetuksen akateemiseen vapauteen liittyvien perusoikeuksien mukaisesti;

18. pahoittelee syvästi opiskelija-aktivisti Akbar Mahdavi Mohammadin sekä poliittisen vangin Valiollah Feyzin kuolemaa heidän nälkälakkojensa seurauksena, ja kehottaa vapauttamaan Manoucher Mohammadin; pyytää, ettei opiskelijoilta evätä mahdollisuutta korkeakouluopetukseen heidän rauhanomaisen poliittisen toimintansa vuoksi;

19. vaatii, ettei molemminpuoliseen suostumukseen perustuvasta naimattomien henkilöiden seksuaalisesta kanssakäymisestä aseteta syytteeseen; vaatii lisäksi, ettei ihmisiä vangita tai teloiteta sukupuolisen suuntautumisen perusteella;

20. kehottaa Iranin viranomaisia osoittamaan, että he todellakin noudattavat julistamaansa kivittämiskieltoa, ja vaatii, että Iranin parlamentin ilmoittama ja säätämä ja valvojien neuvoston hyväksymä kidutuskielto pannaan viipymättä ja tinkimättä täytäntöön; vaatii lisäksi, että Iranin islamilainen rikoslaki uudistetaan kivityksen poistamiseksi;

21. on hyvin huolissaan, että jälleen kerran tulevissa vaaleissa ehdokkaat eivät ole kyenneet rekisteröitymään ja että uudistusmieliset aikovat boikotoida vaaleja vaaleihin ilmoittautumiseen liittyvien demokratian vastaisten menettelyjen vuoksi;

22. kehottaa Iranin viranomaisia ponnistelemaan, jotta taataan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin täysimääräinen toteutuminen sekä oikeuslaitoksen oikeudenmukaiset ja avoimet menettelyt ja varmistetaan puolustuksen oikeuksien noudattaminen ja kaikkien lainkäyttöelinten tuomioiden oikeudenmukaisuus;

Eurooppalaiset aloitteet

23. kehottaa Irania käynnistämään Euroopan unionin kanssa uudelleen ihmisoikeuksia koskevan EU:n ja Iranin vuoropuhelun ja pyytää lisäksi neuvostoa ja komissiota seuraamaan tiiviisti tilanteen kehittymistä Iranissa ja ottamaan esille myös konkreettisia ihmisoikeusloukkauksiin liittyviä tapauksia perusedellytyksenä EU:n ja Iranin talous- ja kauppasuhteiden kehitykselle;

24. kehottaa komissiota tiiviissä yhteistyössä Euroopan parlamentin kanssa hyödyntämään tehokkaasti uutta demokratia- ja ihmisoikeusvälinettä, jotta taataan demokratian ja ihmisoikeuksien noudattaminen Iranissa muun muassa varmistamalla tuki sensuroimattomille tiedotusvälineille;

25. pyytää neuvostoa tutkimaan, miten Euroopan parlamentti voisi osallistua prosessiin, jolla saatetaan säännönmukaisesti ajan tasalle erityistoimenpiteiden toteuttamisesta terrorismin torjumiseksi 27. joulukuuta 2001 hyväksytty neuvoston yhteinen kanta 2001/931/YUTP(1) , ottaen huomioon vuoden 2001 jälkeiset tapahtumat;

26. pitää myönteisenä Iranin parlamentin (majlis) valtuuskunnan ensimmäistä vierailua lokakuussa Euroopan parlamentissa, ja toivoo, että nämä menestyksekkäät keskustelut sekä tämä päätöslauselma muodostavat osan jatkuvaa vuoropuhelua, joka johtaa sekä Iranin että Euroopan unionin vähittäiseen lähentymiseen YK:n peruskirjaan ja yleissopimuksiin sisältyvien yhteisten arvojen pohjalta;

o
o o

27. kehottaa puhemiestä välittämään tämän päätöslauselman neuvostolle, komissiolle, YUTP:n korkealle edustajalle, jäsenvaltioiden hallituksille ja parlamenteille, YK:n pääsihteerille, YK:n ihmisoikeustoimikunnalle, Iranin korkeimman oikeuden presidentille sekä Iranin islamilaisen tasavallan hallitukselle ja parlamentille.

Anonyymi kirjoitti...

http://autanazea.net/etusivu.html

MSandt kirjoitti...

Ellilä:
"Suomi ei voi myöntää turvapaikkoja maailman kaikkien aseellisten sissijärjestöjen jäsenille."

Sinun kannattamassasi yhteiskuntamalllissa ei edes olisi mitään kollektiivista elintä, joka päättäisi maahanmuuttopolitiikasta.

Pitäisikö sissijärjestön jäsenyyden olla tekijä, joka välittömästi johtaa turvapaikan eväämiseen, huolimatta sissijärjestön tavoitteista, jotka ainakin tässä tapauksessa (itsenäinen Kurdistan) ovat legitiimejä?

Yksilöiden luovuttaminen murhaajien käsiin tulisi nähdä avunantona murhaan.

Mikko Ellilä kirjoitti...

Nimimerkki Häkkyräväkkyrä kirjoitti...
Kerrohan missä se julkinen tunnustus on? Supon kassakaapissako?

Helsingin Sanomien ym. lehtien julkaisemissa ko. henkilön haastatteluissa ja ko. asiaa käsittelevissä artikkeleissa.

Anonyymi kirjoitti...

mikko ellilä kirjoittaa:
"Kyseinen nainen on julkisesti myöntänyt olevansa aseistautuneen sissiliikkeen (Peshmerga) aktiivijäsen. Suomi ei voi myöntää turvapaikkoja maailman kaikkien aseellisten sissijärjestöjen jäsenille."

Tätäkö tarkoitat tunnustuksena:
"Kun Peshmergaan ei voinut liittyä, Naze alkoi toimia kuriirina. Hän toimi ompelijana ja hänelle tuotiin säännöllisesti laatikoita, joiden sisältöä hän ei saanut katsoa. Myös rahaa kulki hänen käsiensä kautta."


No siinähän sitä on terroristia kerrassaan...;)

Anonyymi kirjoitti...

Ählyhäkkyrä. Eikö se Jyväskylän mielenterveystoimisto ole vieläkään pistänyt yhteyttäsi poikki? Tarvii ilmeisesti ottaa yhteyttä hoitajaasi.

Lopeta jo se jatkuva trollaus. Vitun urpo!

Anonyymi kirjoitti...

Profiloidaan hiukan tuota ählyhäkkyrää. Kaveri väittää maksavansa veroja 75.000 euroa (ilmeisesti vuodessa). Matkustelee paljon ja oletettavasti on korkeasti koulutettu. Tekee yksityisellä puolella töitä ja on sekulaari. Fyysisesti kookas mutta ei atleetti, pikemminkin huono erilaisissa joukkuepeleissä. Suhde kristinuskoon kuvastaa varhaisempia kokemuksia nuoruuden kodissa ja jälkeen jäänyttä kapinaa. Potee huonoa itsetuntoa ulkonäöstään, ja inhoaa maskuliinista miesmallia. Asunut ulkomailla vanhempiensa kanssa, ja on turhan tärkeä kokemuksestaan.

Lyhyesti: älykäs insinööriperheen poika, asunut nuorena ulkomailla. Haluaa ärsyttää muita, koska nauttii saamastaan huomiosta - vaikka negatiivisesta. On korkeasti koulutettu mies, saanut äskettäin perinnön, jonka verot antaa ymmärtää omina tuloveroinaan. Tärkeämpää kuin asiasubstanssi on nähdä tagien lailla oma nimimerkkinsä pitkin blogosfaariä. Nimimerkin valinta on osoitus tarpeesta osoittaa olevansa pikkunäppärä kolli, jolla oli hieno tulevaisuus, jonka tuhosi kyvyttömyys oppia muilta ja nyt elää niistä ärsykkeistä, joita humalaiset hakivat ennen vanhaan nakkiputkien jonoista, joihin tämä kaveri ei uskaltaisi asettua, ja siksi inhoaa kaikkea sitä, mikä ei alistu neitimäisen söpöilyn edessä. Seksi on tälle kaverille suoritus, ei nautinto.

Anonyymi kirjoitti...

Hihiih!

No kiitos vaan profiilista. Sellaista ei ole ennen tehtykään. Ainakaan pelkän kirjoittelun perusteela.
Psykologia on tosiaan alaani.
Eikä minulla ole Suomen passia...

Anonyymi kirjoitti...

Psykologeilla ei tunnetusti ole molemmat airot vedessä.

Jos ählyhäkkyrällä ei ole Suomen passia niin hän on ilmeisesti toiminut oman ohjeensa mukaisesti ja lähtenyt pois maasta koska maassa maan tavalla eläminen ei ole onnistunut.