Mutta millainen tämä kansanliike todellisuudessa on? Ketä siihen kuuluu? Miten se oikeasti syntyi?
Kansanliike oli olemassa vuosia ennen Thorsin ulkomaalaislakiesitystä, vaikka lakiesitys antoikin sille paljon potkua. Liike kehittyi varsinkin Jussi Halla-ahon ja muiden bloggaajien tuotannosta kiinnostuneiden keskuudessa, ja siten lienee poikkeuksellinen liike.
Liike on hyvin epävirallinen ja monimuotoinen, sillä ei ole lainkaan liikkeille tyypillistä johto- tai vaikutushierarkiaa, jossa ylemmät tasot vaikuttaisivat alempiin ja siten homogenoisivat 'jäsenten' toimintaa tai ajatuksia. Halla-ahokin on vain yksi näkyvä hahmo, ei mikään 'mestari', kuten häntä leikillisesti kutsutaan.
Kansanliikkeeseen 'kuuluminen' tai sen 'jäsenyys' on täysin tulkinnanvaraista, eikä suurin osa maahanmuuttokriitikoista ole luultavasti edes ajatellut, 'kuuluuko' itse liikkeeseen vai ei. Muodollinen jäsenyys vain on täysin toissijaista yhteisen toiminnan rinnalla.
Kansanliikettä on toisinaan, ilmeisen leimaavassa tarkoituksessa nimitetty "yhden asian liikkeeksi". Varsinaisesti tämä rinnastus sai minut aloittamaan tämän viestin, kertomaan hieman siitä, millainen tämä kansanliike käsitykseni mukaan on.
Kansanliike on niin luonnollisen 'orgaaninen', muutoskykyinen ja dynaaminen, että se pakenee yksioikoisia selityksiä. Yritän kuitenkin kuvata sen filosofiaa hieman.
Lähes mistään muusta kansanliikkeen sisällä ei olla samaa mieltä, kuin jaetun huolen ja kritiikin osalta. Tätä tilannetta ei edes nähdä ongelmaksi tai pyritä korjaamaan, vaan moniarvoisuuden voimavaraa arvostetaan. Kansanliike erityisesti panostaa siihen, että se ei homogenisoisi kriitikkojen mielipiteitä johonkin tiettyyn jaettuun oppiin, vaan pyrkii säilyttämään mielipide-ilmastonsa mahdollisimman heterogeenisena.
Heterogeenisyytensä vuoksi kansanliike puhuttelee potentiaalisesti niin uskovaista, ateistia, työläistä, porvaria, liberaalia, feministiä, ekohippiä kuin poliittisesti määrittämätöntä kadunmiestäkin, jokaista näiden omista lähtökohdista käsin.
Kansanliike ei siis ole varsinaisesti yhden eikä monen asian liike, koska yksikään varsinainen poliittinen oppi ei ole kaikkien jakama. Vain tarve säilyttää poliittisten mielipiteiden kasvualusta ja turva, läntinen sivilisaatio ja demokratia, yhdistää monia.
Toiset taas ovat ensi sijassa mukana puolustamassa sananvapautta, eivätkä niinkään monikultturistisen politiikan seurauksilta (kuten Euroopan islamilaistumiselta), vaan monikultturismin kannattajilta itseltään, näiden pyrkiessä tukahduttamaan vapaata kansalaiskeskustelua ja sensuroimaan tiedonvälitystä.
Kansanliikettä ei voi sen rakenteesta johtuen juuri millään tavalla 'pysäyttää'. Sitä ei voi kaataa hyökkäämällä näkyviä toisinajattelijoita vastaan, niin vankasti se toimii ruohonjuuritasolla. Sen rakenne on jo valmiiksi hajanainen (ja siinä on sen voima) joten sitä ei voi 'hajottaa'.
Kaikki yritykset tukahduttaa vapaata ajattelua ja keskustelua vain kasvattavat ja voimistavat liikettä. Kansanliikkeen voi periaatteessa pysäyttää vain tuhoamalla kansan. Niin kauan kuin on kansaa, on myös sen oikeuden ja vapauden puolustajia.
Tässähän on tämä "homma" harvinaisen hyvin määritelty. Ei oikeastaan lisättävää. Voimia eloon.
VastaaPoistaHyvin muotoiltu.
VastaaPoistaHommahan on juurikin yhteinen - kuten joskus oli kuuluis talvisotakin.
Itsejulistautuneeksi ekotiitiäiseksi kirjoitat kyllä julman hyvää tekstiä, tässähän alkaa tuntea ylpeyttä hommailustaan.
VastaaPoistaEn ole oikeastaan julistautunut ekotiitiäiseksi, vaan olen alun perinkin sellainen.
VastaaPoistaOlin vihervasemmistoa jo ennen kuin liitin aatemaailmaani osaksi siihen loogisesti soveltuvan alkuperäiskansojen ja demokratian puolustamisen. On surullista, että tässä asiassa monet aatekumppanini tekevät älyllisen kuperkeikan. He väittävät puolustavansa alkuperäiskansoja, demokratiaa ja monimuotoisuutta, ja vastustavansa imperialismia ja rasismia. Silti he kannattavat imperialistista ja rasistista, alkuperäiskansojen vastaista monikultturismia, joka uhkaa tuoda uuden fasismin Eurooppaan, ja ovat valmiita romuttamaan demokratian sen toteuttamiseksi.
Monikultturismi on myös laajan mittakaavan sulauttamispolitiikkaa, joka paitsi on ihmisoikeusloukkaus, myös vähentää tuntuvasti kulttuurillista monimuotoisuutta.
Minä olen alunperin ollut kiinnostunut sananvapauden säilyttämisestä. Se on johtotähteni edelleen. En voi millään hyväksyä, että kommunismin jälkeen sivistyneistömme valitsi islamin.
VastaaPoistaHyvä homma,
VastaaPoistaEnnakkoluuloja harvemmin puolustetaan näin sulavalla tekstillä. Ai että oikein kansanliike..
"Muodollinen jäsenyys vain on täysin toissijaista yhteisen toiminnan rinnalla."
Onko kyseisellä porukalla muutakin toimintaa kuin blogipalstoilla valittaminen?
Sananvapaus on toki hieno asia, mutta niin olisi rakentava toimintakin. Vihan lietsominen ei sitä ole.
Jos oikeasti pelottaa 10 000 somali-pakolaista näin paljon niin suosittelisin kynnyksen kaventamiseksi tutustumaan ensin yhteen.
"Monimuotoisuus on rikkaus, ja kansanliikkeessä on käsitetty tämä."
Jälkimmäisestä näkisin mielelläni todisteita.
Happy Chicken, kysyt osoitusta kansanliikkeen monimuotoisuudesta. Syyttelet myös vihan lietsonnasta ja ennakkoluuloista. Kuvittelet, että emme tunne ketään somalia, ja että tämä kertoisi jotain meistä.
VastaaPoistaItse tunnen runsaasti maahanmuuttajia ystävinä ja tuttavina, myös somaleita. Tiedän myös paljon eri kulttuureista, sillä olen opiskellut, keskustellut ja matkustellut juuri kulttuureista kiinnostuneena.
Jos tutustuisit meihin kriitikoihin paremmin, ennakkoluulosi varmasti hälventyisivät.
Olemme ihmisiä siinä missä muutkin, emme mitään demonisia "rasisteja".
Esimerkiksi minä vastustan nykyistä monikultturismia siksi, että se vahingoittaa alkuperäiskansojen omaleimaisia piirteitä, ja siksi, koska siihen kuluu voimavaroja, joilla voitaisiin pelastaa lukuisten ihmisten henki kehitysmaissa. Kannatan siis vastauksena kehitysmaiden ongelmiin kehitysavun moninkertaistamista. Mielestäni länsimaiden tulee kantaa kortensa kekoon kehitysmaiden auttamisessa pyrkimällä paljon nykyistä määrätietoisemmin poistamaan pakolaisuutta aiheuttavat ongelmat. Tämä ei onnistu, jos rahat menevät pakolaisten ylläpitoon, siis pelkkien oireiden hoitoon. Nykyinen ulkomaalaispolitiikan ja kehityspolitiikan sekoitus on inhimillisten katastrofien ja tuhon tie, jota en voi humanistina kannattaa.
Jos sinua oikeasti kiinnostaa tietää millaisia ihmisiä kriitikoihin kuuluu, voit aloittaa tutustumisen vaikka Homma-palstalta.
www.hommaforum.org
Tulet huomaamaan, että kriitikot eivät ole yhtenäistä massaa, että meihin kuuluu monenlaisia ihmisiä eri lähtökohdista ja näkökulmista. Joukossamme on myös maahanmuuttajia, kuten Homman ylläpitäjä Vera, joka on venäjänjuutalainen.
Mukana on myös kaltaisiani ekohippejä ja sosialisteja, ja täysin eri linjauksia ajavia kuten liberalisteja yms.
Hommasta löydät myös lisätietoa toiminnastamme.